Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorkrasch - finns mina filer kvar efter reparation?


RaZorwire

Rekommendera Poster

Hej, nu är jag här med ett problem igen...

 

Sen igår har Windows XP helt enkelt vägrat att starta... När man startar datorn dyker det upp ett meddelande om att nån slags config-fil i Windows inte fungerar, och att jag ska stoppa in XP-skivan och sen trycka på R vid nästa skärm.

 

Om jag minns rätt innebär det att XP "repareras" med hjälp av något slags "recovery console"... Om jag gör det, kommer filerna på hårddisken att försvinna? Kommer den att foramteras om? Eller kommer allt att finnas kvar?

 

Jag har haft ett rent helvete med den här datorn och nu har vi äntligen börjat fixa allt... Och så händer det här. Jag vore hemskt tacksam för svar.

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Bara en snabb fråga till; det står i anvisningarna att man inte ska följa dem om man har ett OEM-installerat operativsystem... Jag har stött på termen OEM många gånger men jag har aldrig riktigt fattat vad det är. Så, hur vet jag om jag har ett OEM-installerat operativsystem...?

 

[inlägget ändrat 2007-03-13 10:54:34 av RaZorwire]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn levererades förinstallerad med Windows så är det oftast en OEM-version liksom om du har köpt en Windows OEM licens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Om datorn levererades förinstallerad med Windows så är det oftast en OEM-version liksom om du har köpt en Windows OEM licens.

 

 

 

Å vad gör man om man har en OEM-version av XP och ingen skiva?

 

 

Tack på förhand,

/mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan pröva med att följa anvisningarna ändå med en lånad XP-skiva, eller för den delen någon annan skiva som det går att starta från och hantera filer från.

 

Eller så får man installera om Windows efter att ha räddat viktiga filer:

http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan pröva med att följa anvisningarna ändå med en lånad XP-skiva, eller för den delen någon annan skiva som det går att starta från och hantera filer från.

 

Eller så får man installera om Windows efter att ha räddat viktiga filer:

http://www.idg.se/2....in-kraschade-pc

 

Ok, tack! Jag är i behov av få igång bokföringsprogrammet Visma på PC'n ifråga och därifrån skapa en back-up av 2 års bokföring - Suck!! Det är således svårt att kopiera/plocka ut enstaka viktiga filer. Man blir ju lite nervös när man i artikeln läser: System-registreringsdatafilen i OEM-installationer skapar lösenord och användarkonton som inte fanns tidigare. Om du följer anvisningarna i den här artikeln kan du kanske inte logga in i återställningskonsolen igen för att återställa de ursprungliga registreringsdatafilerna.

 

Men hur vet jag med säkerhet att det är en OEM-installation av XP professional jag har? Det sitter en licensnyckel på en "sticker" under PC'n men från den verkar jag inte kunna utläsa vilken version jag har? Det är en f d företags-PC som man rullat om och som jag köpte för en billig penning.

 

Tack igen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bäst att du frågar Microsofts support om vad du har för licens eller företaget som gjorde i ordning datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...