Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fråga om popups


jan-erik

Rekommendera Poster

Om man från ett "moderfönster" öppnar ett antal "childs", men av olika skäl vill ligga kvar med dom och inte stänga efterhand - kan man tänka sig att man från moderfönstret med en knapp kan stänga samtliga öppnade fönster?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Snabbt exempel innan dagen är slut =)

[log]

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript">
<!--
var oWin1=window.open("2.asp","");
var oWin2=window.open("2.asp","");
var oWin3=window.open("2.asp","");

function CloseAll() {
oWin1.close();
oWin2.close();
oWin3.close();
}
//-->
</SCRIPT>
</head>

<body>
<input type="button" onclick="CloseAll();" value="Stäng alla">

</body>
</html>

[/log]

 

EDIT: Det viktiga är alltså att skapa globala referenser till varje öppnat fönster, som du senare kan använda för att manipulera dem (i det här fallet stänga dem)

[inlägget ändrat 2007-03-07 17:15:27 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

En viktig sak är ju att kolla om fönstret är öppet eller stängt innan du försöker stänga det.

Kolla med egenskapen closed om den är true eller false.

true är det om fönstret är stängt, genom t ex krysset, och false om det är fortfarande öppet.

 

Ska iväg på träning nu men jag kan visa ett exempel senare om du inte själv klurar ut det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info så här långt, jag har ännu inte hunnit testa det men det gör jag i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Hur javascript-uppbyggnaden ska se beror en hel del på hur du vill öppna dem olika fönstren och om det kan vara en okänt antal fönster det handlar om.

Vet du på förhand hur många det handlar om och hur ska man kunna öppna dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan tyvärr inte visa nån kod eftersom jag ännu inte skrivit nån, jag är så att säga på planeringsstadiet.

Moderfönstret består av ett formulär där man kan välja att öppna ett popup till varje rad. Se det som att man klickar på ett visst datum och får upp ett fönster P1 med fakta om just denna dag.

Infot i detta popupfönster kan kräva att du öppnar ännu ett fönster P2, för en annan datum, etc. Men man öppnar alla fönster från Moder, inte från P.

Det kan då vara så att man vill ha kvar P1 för att gå tillbaka till denna info, men man ska förstås även kunna välja att stänga ett fönster, men det kan man ju göra med kryssknapp.

Alltså kan det bli ett ett varierande antal fönster som är identiska i allt utom innehållet.

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-08 07:24:54 av jan-erik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Okej, då vet du på förhand hur många fönster det kan vara om alla är öppnade.

Antingen lägger du in fönstren i en array och kolla sen closed-värdet för var och en när du ska "stänga alla".

Annars får du bygga en array med bara dem som man väjer att öppna, då kan man bygga på array med push-metoden och sen kolla closed-värdet i den array när du ska "stänga alla".

Det är bara två varianter men jag har inte tid att skriva ett kod-förslag.

På väg till jobbet.

 

[inlägget ändrat 2007-03-08 07:45:48 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...