Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inspelningsbar DVD bra eller dåligt?


Lilla Mindy

Rekommendera Poster

 

Jag funderar på en inspelningsbar DVD, ni som har ägt en sådan, vad har ni för åsikter om den? Vad är bra eller dåligt?

DVD skivorna som man köper och spelar in på, går det att spela in flera gånger på dom??

Ungefär vad kostar dom och hur mycket får plats??

Vilket märke har ni?

 

Jag har en gammal hi-8 videokamera med sånna hi-8 videoband som jag kulle vilja spela över på DVD om det går??

Behöver man nån speciell funktion på DVD för att göra det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag vänta med att skaffa en inspelningsbar DVD tills HD (High Definition) kommer "fullt" ut. De finns visserlien men dom kostar 5-10 000.

Any way, frågan var inte hur jag skulle göra.

 

En inspelningsbar fungerar så att den spelar in programmet/filmen du vill se på en hårddisk i själva enheten. Sen ska det gå att bränna ut på DVD vad jag vet.

Beroende på vilken kvalité man vill ha så får det plats olika många filmer.

Det går även att ta bort inspelade filmer och spela in nya.

 

Just jag har ingen inspelningsbar men min moster sitter på en hyfsat dyr LG variant, kostade 5 000 om jag inte mistar mig, men 120 gb hårddisk har jag för mig.

 

Angående hi-8 har jag ingen aning om.

 

//

Tompa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en kombinerad dvd/hårddiskinspelare. Vet inte om det är vad du tänkt dig?

 

Vad är bra eller dåligt?

 

Det som jag tycker allra bäst om är timeshiftfunktionen (så man kan pausa program och spola fram och tillbaka medans man spelar in) och att det bara är att trycka på en knapp om man ska spela in nåt, behöver inte leta tomma skivor/band.

 

Nackdelen, hmmm, kanske att hårddisken har en tendens att fyllas upp? ;)

 

DVD skivorna som man köper och spelar in på, går det att spela in flera gånger på dom??

 

Om apparaten klarar av RW-skivor så är svaret ja, det är bara att radera och börja om. Icke RW-skivor går naturligtvis inte att radera.

 

Ungefär vad kostar dom och hur mycket får plats??

 

Det är helt vanliga DVD- eller DVD+, vad de kostar beror ju på var man köper dem. Från 3:- tror jag om man köper många och itne från Sverige. Jag brukar köpa på Clas Ohslsson, 50 st för 349:-.

 

Med vår apparat får det plats mellan 1-8 timmar beroende på kvalitet. Med 2 timmar på en skiva blir resultatet mycket bra så länge man inte spelar in biltävingar (för mycket som rör på sig hela tiden).

 

Behöver man nån speciell funktion på DVD för att göra det?

 

På vår apparat kopplar jag in kameran och trycker på inspelningsknappen, inget märkvärdigt alls. Om Hi8-kvalitet är intressant ska du kolla att det finns ingång för s-video.

 

Om det är en apparat med hårddisk finns det även möjlighet att redigera filmen (klippa bort skräp, flytta om scener) innan man kopierar till DVD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...