Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Häva Tradera-försäljning


NoiseKiller

Rekommendera Poster

God kväll,

Nu är goda råd dyra - [censur] dyra..

 

Om man lägger upp en tradera-auktion, varan "säljs" och kunden betalar. Vad har man då för juridiska rättigheter att häva köpet? Varan är inte skickad och kan teoretiskt sett både vara borttappad eller stulen - men oavsett är frågan vad juridiken säger.

 

ALLA tips är välkomna!

[tillägg]

Tipsen bör ha lagstadgad bakgrund

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2007-02-26 21:14:27 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för att säljaren inte hade varan (kunde inte hitta den) när jag hade betalat. Han undrade om jag accepterade att jag fick tillbaka pengarna samt att han ursäktade sig väldeliga. Jag accepterade och fick tillbaka pengarna. Han verkade uppriktig. Jag tyckte inte det var något att bråka om, och vi gav varandra hyfsat omdöme på Tradera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte en överenskommelse en enkel lösning. Du betalar tillbaka vad du fått + tex 5% + kostnaderna för köparen att skicka pengar.

 

Enklast är att ringa köparen och tala om att du fått ett bättre bud.

 

Eller att du tappat den från cykeln på väg till posten och den gick sönder eller ......

 

Och fråga hur du ska skicka tillbaks hans pengar.

Så får du se hur han reagerar.

 

Ingen juridik. Bara vanlig förhandling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips.

Jag är dock rädd att jag behöver veta den juridiska åsikten dvs med lagbok i hand. Grejen är att jag lagt ut en sak som jag inte visste det egentliga värdet på. Tänkte att en auktion skulle visa vad man kunde få. Men nu efter att auktionen är avslutad har jag fått veta ett riktvärde som ligger betydligt högre än auktionen slutade på. Så frågan kvarstår ... Måste jag sälja? Är tradera bindande enligt lag?

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står det mera juridiskt vad som gäller mellan privatpersoner.

 

Köplagen » (affär mellan privatpersoner)

 

 

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFSR_ERR&%24%7BBASE%7D=SFST&BET=1990%3A931&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW

 

 

Har inte läst igenom själv vad som står.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TRIPHighway

 

 

(S) Database information missing or ${base} variable

ALBIN$DKA300:[TRIPHIGHWAY.V20-2.SRC]THWHTML.CC;31(3153)

Innebär det att det inte finns några regler som styr det? :)

[tillägg]

Det var Outlook som sabbade länken. Den som ligger här fungerade. Kort och koncis text!

 

Ska försöka skumma igenom lagarna men det känns som att allt i slutändan blir en tolkningsfråga.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2007-02-27 15:15:18 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vid två tillfällen varit med om att motparten dragit sig ur ett traderaköp.

 

I den ena fallet var det säljaren som drog sig ur, auktionen hade slutat på 1kr. Jag hörde av mig till säljaren, han skulle kolla upp frakten men hörde aldrig av sig trots flera påstötningar. Fick ge honom negativt omdöme. Samtisdigt hade han haft en annan anuktion på en likadan vara som någon annan vann och denne gav också negativt och så blev han avstängd från Tradera.

 

Jag var som säljare med om att flera gav bud men den som vann drog sig ur med motiveringen att hnesses dotter skulle som skulel ha varan inte ville ha just den modellen (en mobiltelefon). Hon hade bara ett omdöme sedan tidigare och det var negativt för att hon hade dragit sig ur även det köpemen hade i kommentaren skrivit att hon lovade att aldrig göra om det så jag gav negativt omdöme och även hon blev avstängd.

 

EDIT: du hade ju postat i Juridik och ville veta det juridiska läget. Jag antar att köparen kan stämma dig inför tingsrätten för avtalsbrott om du inte säljer. Dock är det inte speciellt troligt att han/hon tycker det är värt besväret så i praktiken tror jag att det västa du riskerar är negativrt omdöme. Sälja har jag inte ens tänk tanlen att stämma någon för att jag inte fick köpa hans ADSL-modem för 1kr eller för att någon inte ville köpa min mobiltelefon för slutbudet (startade om auktionen och fick ett högre bud och tradera betalade tillbaka avgiften för den första auktionen)

[inlägget ändrat 2007-02-27 20:27:28 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att köparen kan stämma dig inför tingsrätten för avtalsbrott om du inte säljer. Dock är det inte speciellt troligt att han/hon tycker det är värt besväret så i praktiken tror jag att det västa du riskerar är negativrt omdöme.
Är rädd att det skulle kunna vara värt besväret (nja kanske inte iofs). Men jag hittade ett ganska skönt stycke i Köplagen som verkar ligga mig bra till hands.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...