Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC-OUT / S-VHS


Klas Johansson

Rekommendera Poster

Klas Johansson

Jag har en Compaq, och vill via min tv-out utgång koppla in via en S-VHS kabel in i min tv så att jag kan kolla på DVD filmer från datorns DVD-Spelare, .. men *hmm* vad är det för en kabel jag skall sätta i min tv-out port på baksidan för att sen få ihop den med min S-VHS ingång i tv´n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att få tag i en S-VHS till RCA omvandlare och dra en RCA kabel till TV:n. Sedan är det bara att plugga in den i AV ingången, eller köpa en AV till SCart konverterare och plugga in den så!

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Slott

Eftersom TVout på din dator troligen är en composivideo (sammanslagen signal, liten rund kontakt med ett hål i mitten som kallas RCA) och din TV vill ha S-VHS som är en komponentvideo signal (man delar videosignalen i två eller fler komponenter) föreslår jag att du skippar S-VHS ingången på TVn och köper en SCART till RCA kontakt istället. De flesta videokopieringssatser borde kunna erbjuda denna typ av övergång.

 

Sen borde du kontrollera att du verkligen får ut en ren TV bild via din dator. En del grafikkort som har TV out brukar bara erbjuda att du använder TV:n som dataskärn, d v s du kan inte mata ut DVD signalen ren utan får en halvsudddig datamonitor på din TV. Funkar iofs men kvaliten blir inte bra. Ett separat MPEG2 kort skulle lösa det problemet.

 

 

//Gunnar

[inlägget ändrat 2000-10-01 12:35:20 av Gunnar Slott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Johansson

NJae det var nog inte så jag tänkte eller så fattar jag fel.. jag har ju en S-VHS port i tv´n, men den porten i min Compaq dator på tv-out utgången passar inte med min inköpta s-vhs kabel.. det är just nå´n liten omvandlara jeg saknar till en compaq tv-out skulle jag tippa på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Johansson

 

Finns det inte bara en liten koppling som ändrar från RCA till S-VHS?

 

jag har ju redan köpt en S-VHS kabel..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Slott

S-VHS signalen är igentligen två videosignaler medans composit (RCA kontakterna) bara är en, så bara en kabel med rätt kontakter skulle inte lösa ditt problem. Det vore som att tanka din bensinbil med diesel.

 

Däremot kanske det finns lösa konverteringsapparater att köpa? Tex en DVkamera brukar ha Composit in och S-VHS ut, men eftersom du bara har Composit ut från datorn vinner du inget på en sådan koppling (det kan ju aldrig bli bättre än orginalsignalen). Då är det bättre och billigare att köra composit hela vägen.

 

Vill du promt köra S-VHS skall du nog titta på ett MPEG2 kort som har S-VHS ut och sätta det i datorn. Då utnyttjar du dessutom den högre kvalitén i S-VHS formatet.

 

//Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exacto. Om det nu är en komposit-utgång du har så är det juh typ den billigaste anslutningen som finns. RCA-förlängare/sladdar kostar juh nada och det skulle inte förvåna mig om din TV har en komposit-ingång också? (Så du slipper en dyr SCART-adapter.. som du iofs kan löda ihop själv)

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Johansson

 

Detta är väl en slags fortsättning på samma tråd så jag skriver denna fråga här med..

Nu har jag kabel som fungerar rakti in i tv´n (det behövdes en liten skarv för att Compaq´s S-VHS var inte precis som alla andras..)

 

Men nu när jag har allt inkopplat så händer inget, jag får ingen bild in i tv´n, allt 'r kolsvart, Varför?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...