Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mini DVD-RW till datorn?


Biberkolben

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Canon DVD Camcorder DC100 som jag fick ganska så nyligen & har spelat in på ett par mini DVD-RW skivor. Men nu undrar jag hur jag gör för att få in materialen i datorn. I min dator kan man inte ens kolla på skivorna, troligtvis nåt fel med cd-läsaren, men i den betydligt sämre laptopen kan jag det. Jag har försökt att rippa skivorna med både DVD Shrink & DVDDecrypter men det står bara "hittar inte filen"? Det finns 2 filer i DVD-mappen & det är en .IFO-fil & en .VRO-fil.

 

Är det nån som har upplevt samma problem?

Behöver verkligen hjälp.

 

/Biberkolben

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-21 16:22:04 av Biberkolben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då har jag fått ännu ett problem tyvärr.

Hur gör jag för att göra det då?

Jag hittar finalize (& unfinalize) funktionen i kamerans meny men det går ju inte att klicka på den?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. jag har ingen sån kamera själv, men min pappa har en och vad jag kan minnas just nu, går det inte att göra finalize på RW-skivor, bara R-skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Men hur får jag in det i datorn isåfall?

RW-skivor är ju anpassade till redigering så det måste ju funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RW-skivor är ju anpassade till redigering så det måste ju funka

 

Hmm? På vilket sätt då?

 

Men hur får jag in det i datorn isåfall?

 

Om du inte kan avsluta skivan och din DVD-spelare inte kan läsa oavslutade skivor - då får du inte det, utan att spela upp skivan analogt och spela in det i datorn. Har din kamera FireWire (vilket DVD-kameror inte brukar ha) så kan du spela upp filmen digitalt och spela in den i datorn den vägen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RW-skivor är ju anpassade till redigering så det måste ju funka.

 

De är anpassade för redigering _i kameran_. Tyvärr verkar det som om vissa (alla?) tillverkare inte vill att man på ett enkelt sätt ska kunna redigera vidare i datorn.

 

Vi får väl hoppas att din kamera har någon möjlighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades konvertera nyss, kanske inte bästa sättet men ändå.

Först skrev jag om VRO filen till VOB & sen konverterade jag filen till AVI/XviD med gratis programmet SUPER.

Det blev faktist väldigt lyckat förutom att ljudet inte hängde med de sista 30 minuterna, men nu vet jag det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ljudet i synk om du tittar på filmen innan konvertering?

 

Intressant ändå att det gick att göra som du gjorde. Om det "bara" är ljudet som är ur synk så finns det sätt att fixa det på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, ljudet är i synk innan konverteringen men inte efter.

Hur gör man för att få det i synk sen då?

 

Annars kan jag ju klippa in ljudet på sin rätta plats men ditt förslag kanske är smidigare?

 

[inlägget ändrat 2007-02-23 10:34:29 av Biberkolben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principen går ut på att man sparar video och audio var för sig i olika filer.

 

Sen kollar man hur lång videofilen är (i minuter/sekunder).

 

Öppna sedan ljudfilen i ett ljudredigeringsprogram och förläng/förkorta den så längderna stämmer överens.

 

Slå till sist ihop video och audio till en filmfil.

 

För AVI-filer kan man använda t ex VirtualDub för att dela upp och ta isär. För MPG-filer kan man använda t ex Tmpgenc.

 

För att förlänga ljudet använder jag Soundforge men det är ju rätt dyrt program, kanske Audacity ocksp kan göra det, det är gratis.

 

Det är som sagt lite pyssel men fungerar. Bäst är förstås om man kan få det rätt på nåt vis från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...