Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbt WAN - långsamt LAN


Soundborder

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett Speedtouch 510 ADSL modem med inbyggd router kopplat till en D-LINK trådlös router (516+). Prestanda på internet är helt i ordning, men när jag trådlöst för över filer internt mellan mina datorer så går det segt, maxhastigheten ligger typ precis på samma hastighet som upload på ADSL (512 kBit). Jag misstänker att det är en konfigureringsgrej i routern, typ att den inte skall skicka ut intern trafik på en omväg via WAN, men vad skriver man i routerkonfigurationen?

 

 

Soundborder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är en konfigureringsgrej i routern, typ att den inte skall skicka ut intern trafik på en omväg via WAN, men vad skriver man i routerkonfigurationen?

Jag aldrig sett till någon sådan konfiguration i en vanlig enkel router/bredbandsdelare, de brukar då veta var olika IP-adresser finns och hur man når de olika datorerna på bästa sätt.

 

Är båda datorerna anslutna trådlöst?

Med vilken hastighet är de uppkopplade?

Finns det någon logg i den trådlösa routern eller modemet som anger vad som händer i dem?

Får datorerna sin IP-adress från den trådlösa routern eller från routern i modemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har gjort lite mer felsökning:

 

Båda datorerna är anslutna trådlöst med hastigheten 11 MBit

Datorerna får sina IP-adresser från den trådlösa routern (D-Link DI-614+)

Nedladdning från WAN ger en hastighet på ca 5-6 MBit

Kopiering av filer mellan datorerna i LAN ger en hastghet på ca 0.1 MBit

 

Jag påbörjade kopiering av en 8 GB fil, prövade sedan under tiden filen kopierades att koppla bort nätverkssladden som går mellan modemet och den trådlösa routern, hade min teori stämt skulle kopiering avbrytas eller öka i hastighet, men allting gick precis lika slött som vanligt. Så det är nog ingen routerkonfiguration som skall till - vad kan det vara? Är DL-614+ en kass produkt helt enkelt?

 

Det finns en logg i den trådlösa routern, men det är bara typ DHCP-meddelanden som loggas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lufthastighet på 11 Mbit/s ger en filöverföringshastighet på ca 5-6 Mbit/s så som du får från WAN. Men när dator 1 och routern ska överföra data samtidigt genom luften så blir det antagligen problem, det blir väl lätt som att dator 1 och routern står och pratar i mun på varandra, så antagligen går det bort en massa tid på att de försöker komma överens om vem som ska sända just nu. Dessutom ska dator 2 försöka skicka kvitton på vad den har mottagit till routern som ska skicka detta vidare till dator 1.

 

Om allt fungerade perfekt så skulle du möjligen kunna komma upp i hälften av de vanliga 5-6 Mbit/s.

 

Ska väl dessutom tillägga att ovanstående är inte något som jag vet utan hur jag kan tänka mig att det fungerar.

[inlägget ändrat 2007-02-12 11:17:54 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer test: Kopplade in en trådlös router till med sladd från den aktuella trådlösa routern. Kopplar upp dator 1 trådlöst på router 1 och dator 2 trådlöst på router 2. Sladd mellan router 1 och 2. Nu går inte de två datorernas trafik på samma trådlösa nät, men ändå går det lika slött...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in att routrarna sänder på olika kanaler och att dessa kanaler är minst 5 steg från varandra, t ex en på kanal 1 och den andra på kanal 6? Sänder de på samma kanal så pratar de i mun på varandra i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...