Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtalad för att ha kört för sakta.....


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Att man kan bli åtalad för att man har kört för fort visste jag.Men inte att

man kan bli åtalad för att man har kört för långsamt.Det är precis vad

en 22-årig Sandviksbo har blivit,dan före julafton förra året krypkörde

han här i centrala Gävle,och blev polisanmäld för detta,enligt en

paragraf i trafikförordningen gjorde han sig skyldig till onödig och

störande körning.Polisen var lite väl nitisk tycker jag.

 

http://www.gd.se/Article.jsp?article=96930

 

[inlägget ändrat 2007-02-09 18:53:45 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna lag om "för låg hastighet" skapades bla. för att förhindra sk. spontan crusing alltså oanmäld crusing.

 

Att den sedan sällan används till dom verkliga bromsklossarna i trafiken är en annan sak.

 

Synd att det inte står hur många som hindrades i trafiken, eller hur många som anmälde det tycker jag är lite dåligt. Sen tycker jag polisen hade kunnat nöja sig med en varning.

 

Men "lagen är till för att följas", i alla fall om man inte är politiker eller diplomat/kunglig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna lag om "för låg hastighet" skapades bla. för att förhindra sk. spontan crusing alltså oanmäld crusing.

Långsamma förare, vare sig de är försiktiga, gamla, rädda eller oerfarna fungerar i intensiva trafikrutter som enormt farliga katalysatorer för trafikolyckor. Inte för att de själva är farliga, utan förstås för att resten av trafiken är fylld av idioter, fyllda av stress, testosteron och annan skit i systemet, som triggas att köra riktigt farligt.

 

Lagar är en annan sak och i Sverige, med dess flitiga enforcers Polisen som gör allt som står i lagboken och en hel del mer därtill, så är lagen uppenbarligen oftast mer värd än både intelligens, sunt förnuft och individuell frihet. Vem vi skall beskylla denna mentalitet för är väl upp till var och en att avgöra.

 

Någon historiker/sosse/psykologstuderande här kanske kan hitta drag i den svenska 1900-talspolitken eller "folkandan" som går att härleda till denna torra byråkratsyn på lagar som många har i maktposition (och i allmänhet för den delen)?

(NWM eller Rodden känner sig kanske manade =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, kan man bli bötfälld för att ha farlig last på taket "packad snö som ej är bortsopad" så kan man säkert bli tagen för att köra för sakta också.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så korkat? Hur kul är det att hamna bakom en "snörökare"?. Ok, en vanlig småbil kan alldig bli lika jävlig som en långtradare, men ändå, en sekunds skymd sikt i fel ögonblick... (sen vette tusan varför allt skall bötfällas. Om polisen ger en varning och en bra förklaring borde det ge samma effekt).

 

[inlägget ändrat 2007-02-12 10:22:15 av MH2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte skotta bort snön från sin bil skall man få böter. Ett scenario till varför jag tycker så:

Lilla lisa 5 år går rakt ut i framför bilen, bilen bromsar all snö åker fram vilket leder till att föraren inte ser om lilla lisa går tillbaka, står kvar eller springer framåt.

 

Folk skall tänka lite längre än vad näsan räcker. Det gäller även dem som inte skrapa bort isen från alla rutorna, man använder mer än bara 20x30 cm av framrutan.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...