Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Genius me3000II pcmcia lan adapter


chrilloo

Rekommendera Poster

Hej.

Efter ha försökt hela kvällen så får jag inte min genius me3000II pcmcia lan adapter att fungera. Den säger att jag har fel "drivers" installerade.

Hittar inga andra än de på deras hemsida. Ingen som vet var det finns bra drivers som installeras via .exefil eller liknande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Allt som händer är att jag fåt ett gult upropstecken i enhetshanteraren.

Är du säker på att jag kan installera kortet i Linux? Kanske borde prova. Tänkte mer eftersom datorn är rätt så gammal, att den inte skulle klara linux. Den har typ 30 mb i ram;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo 30 mb går och köra linux på men frågan är vad du ska använda installationen till :P

kör själv linux på en petitum med 16 mb ram med den minimala grafiska webbläsaren Dillo (http://www.dillo.org/ ) går inte använda siröst någon längre period men funkar gör det :)

 

kortert borde funka utan problem i linux.

Annars installera några gamla spel på 98 mycket mer kan du inte använda datorn till :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Då får jag prova. Men vilken distributör använder du?

Provade Ubunto, och den laggade upp i installationen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte installera DeLi , men det går inget vidare. Jag har bränt CD av en ISO. Men när jag startar datorn med CD;n i så startas datorn om. Och sen händer samma sak om och om igen.

Tänkte att jag då skulle använda disketten, och la in ***mgr.drv (Kmr inte exakt ihåg vad den heter. Men man skulle använda den på en floppy om inte CDn fungerade.. ) och det gick inte heller så vidare. När datorn startas så kommer "Booting from removable media" upp, och sen stannar den där. Kommer ingen annastans. Vad kan felet vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

la du bara in filen på diketen ?

Det är en vanlig iso fast för disketter för att göra disketter cat fil.img > /dev/fd0 i linux annars finns programmet rawrite för windows.

 

själv fick ja ta ut hårddisken och installera ifrån min vanliga dator kräver dock en adapter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag använde rawrite. Det gick inge vidare, eftersom filerna såg sjukt konstiga ut.. sen provade jag att bara lägga in filen, och det gick inge vidare. Så jag la in både kosntiga filerna och originalfilen, och då stannar den...

Sbootmgr.dsk hette originalfilen när jag tänker efter. Det stod att det var den man skulle använda.

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-11 11:48:04 av chrilloo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit ett steg längre, jag får igång boot floppyn.

Men jag får inte igång CD;n.

Det händer inget. Jag hör att CDn snurrar igång, men sen står det bara "Disk Error".. Någon lösning?:/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag gör jag verkligen framsteg. Jag har installerat DeLi.

Men nu ännu ett problem.. Jag kan inte logga in?

Det kommer fram typ "

This is DeLi Linux 0.7.1 beta (deli) (vc/1)

login:

"

efter man skrivit in login, så kommer

"Password:" upp, men man kan inte skriva något på password.

Det enda jag kan komma ihåg att jag har skrivit in, är mitt lösenord under installationen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Ingeting. Skulle göra om installationen, och nu står det bara "9A 9A 9A 9A..:" när jag ska starta..

Du vet ingen guide som beskriver precis hur man installerar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar det ska inte synas när du skriver dit lösen inte ens *.;)

 

installationen har jag för mig ska vara rätt lätt gör som du gjorde förut

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha , nu är jag med ;) Jag hade inte skrivit in användarnamnet "root".

Jaha, hur kommer man in i Linux? Jag kommer inte ifrån Dos. Jag känner mig som en 2 åring idag..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar där jag körde fast?

Jag kommer ingenstans. jag kommer fram i dos, där man kan skriva in delisetup, för konfiguration...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns det inget normalt "desktop" ? Hur kommer jag dit isåfall?

Lite svårt att lägga in någoting, om jag sitter i dos?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DU är inte i dos!

Du är i ett skal vin namn bash i GNU/Linux .

 

I Linux så är allmänt så att det administrativa görs ifrån ett så kallad kommandotolk medan det grafiska är till för den vanliga användaren. Det börjar dock komma en del grafiska verktyg för administration men de finns inte med deli linux.

 

Du starta det grafiska med startx (under förutsättning att det är installerat och konfigurerat) läs vidare om fler komandon på

http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Kommandon_f%C3%B6r_nyb%C3%B6rjare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...