Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Produktnyckel


SvenC

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ikväll kört recovery-cd på mina föräldrars dator med windows 98. Stött på ett problem. Den ber om produktnyckeln, med fem rutor, men på den Certificate of Authenticity som jag har står det bara ett "Product ID", och det har inte 5x5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du fått problem, har du inte rätt produktnyckel lär du inte kunna slutföra installationen.

 

Och Microsoft har ju slutat med supporten för äldre operativsystem, så du lär inte kunna få hjälp därifrån heller.

 

Visst finns det lösning på problemet, men det är ju inte tillåtet att bryta mot microsofts licensregler här på forumet, så det blir problem ändå tyvärr.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade Microsoft annat utseende på nycklarna för tio år sedan? För visst ska det vara på den gröna CoA-lappen?

 

Har förstått att det kan finnas lösningar, men det är så retligt när jag trodde mig ha rätt lapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade Microsoft annat utseende på nycklarna för tio år sedan? För visst ska det vara på den gröna CoA-lappen?

 

Något kan det ha ändrats på.

 

Jo, har för mig att den hade en grönaktig färg.

 

Skulle nog kunna hjälpa dig, men då bryter jag mot gällande regler, så jag kan tyvärr inte gör så.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att kolla på t.ex tradera och bjuda på en fullversion av detta win98, det brukar finnas några stycken som folk säljer ut med giltig produktnyckel, och då är det helt tillåtet att köpa en sådan.

 

Priset brukar hamna på runt 200-300 kr.

 

Om du tycker att det är värt att satsa på, så kan det vara ett tips ändå.

 

Då får du både en äkta skiva plus en giltig produktnyckel.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om skivan hör till den datorn (följde med när datorn köptes) så kolla på lådan (chassit) - kan stå där också på någon liten klisterlapp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligtalat hur kan du rekommendera att köpa ett program för 200-300 som nästan är tio år gammalt? :o

 

Nu verkar ju tråd problemet löst men jag vill ändå yttra min åsikt / rekommendation.

 

jag tycker inte man bör installera tio åriga program även om det handlar om ens föräldrar det jag skulle rekommendera är.

 

1 kör In linux istället Linux är idag ett kraftfult gratis operativsystems även för deskop. Du kanske inte har några erfarenheter av linux men har du bara lite vilja att lära dig nya saker så kommer du lära dig snabbt. Man tror möjligtvis inte ens gamla föreldrar skulle kunna byta system men jag har själv uppgraderat ifrån 98 till linux flera gånger till bland annat en tant på över 80. Det var inga problem! :)

 

Har även skrivit en annan tråd om detta här i samma forum

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=851471

 

2

kör en begagnad dator där en XP oem medföljer om du inte orkar fixa med linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligtalat hur kan du rekommendera att köpa ett program för 200-300 som nästan är tio år gammalt? :o

 

Jag rekommenderade ingenting, jag tipsade om ett försök att finna en lösning till problemet som SvenC hade.

 

 

Men det är ju så fortfarande idag, att det finns många som har gamla datorer med äldre operativsystem, och dessa fungerar fortfarande bra, dom används till lite av varje.

 

Kruxet är ju att det finns ju faktiskt anledningar till varför dessa datorer inte byts ut mot nya moderna med senaste operativ.

 

Har själv en win98 igång som en ren brännardator, inte uppkopplad mot nätet, men ansluten i nätverket.

 

Jag tycker visst att man kan dra igång ett äldre operativ i en gammal dator, om man har behov av denna, men problemet brukar vara att man måste kunna lite mer än vanligt för att kunna konfigurera den rätt.

 

Vi vet ju faktiskt inte grundförutsättingarna för varför SvenCs föräldrar vill/måste ha kvar sin gamla win98-dator.

 

 

Naturligtvis måste var och en få bestämma själv när ens dator med ett äldre operativ ska bytas ut mot nyare.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara det att jag som Linux frälst sitter och skrattar när du tipsar om att man kan köpa ett tioårigt program för några hundralappar. När han för i ******* har programmet i handen och det bara är en licens nyckel som fattas. Btw så är det inte olagligt att ladda ned licens nycklar.

 

Det störta anledningenarna till att man har kvar win98 datorer är

 

1 Man har ingen aning om vad ett OS eller formatering är och bryr sig inte heller. Huvudsaken är att det fungerar (vilket gamla 98/me installationer oftast inte gör utan istället slänger folk helt fungerande pentium 3 datorer )

2 Man vet oftast inte om att finns billigare och bättre alternativ som linux därför tipsar jag folk om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw så är det inte olagligt att ladda ned licens nycklar.

 

Så du anser att det är helt lagligt att t.ex fil-ladda hem en produktnyckel på ett operativsystem?

 

Du kan ju fråga Bill gates & Co vad dom tycker om det?

 

 

Det störta anledningenarna till att man har kvar win98 datorer är

 

1 Man har ingen aning om vad ett OS eller formatering är och bryr sig inte heller. Huvudsaken är att det fungerar (vilket gamla 98/me installationer oftast inte gör utan istället slänger folk helt fungerande pentium 3 datorer )

2 Man vet oftast inte om att finns billigare och bättre alternativ som linux därför tipsar jag folk om det.

 

 

Den största anledningen till att jag har kvar och fortfarande kör bl.a. både Win 95 och Win98 är att dom faktiskt fungerar utmärkt till lite lättare uppgifter, där det inte finns något behov att "tyngre" grejor.

 

T.ex så står här en gammal pentium-maskin med Win98 och ett brännarprogram, annars är den tom, och fungerar som en ren brännardator.

 

FInns många liknande gamla maskiner som står både här och där, både privat och på arbeten som fungerar och används på liknande sätt, med något enstaka program i.

 

På jobbet står det ett antal gamla NT4:or med ett specifikt program i som enbart kör så, fungerar utmärkt.

 

Så dina påståenden nr 1 och nr 2 håller jag inte med om riktigt.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du anser att det är helt lagligt att t.ex fil-ladda hem en produktnyckel på ett operativsystem?

 

ja så vet jag vet finns det inget i Svensk lag som förbjuder detta. Skulle det vara olagligt att ladda ned några siffror så skulle det definitivt vara ett hot mot yttrande friheten.

 

Vad Bill Gates tycker spelar väl mindre roll. Det borde väl vara allmänt känt vid det här laget att han aldrig skulle kunnat blivit så rik om folk inte kunnat använda "hans" program utan giltigt licens.

 

Den största anledningen till att jag har kvar och fortfarande kör bl.a. både Win 95 och Win98 är att dom faktiskt fungerar utmärkt till lite lättare uppgifter, där det inte finns något behov att "tyngre" grejor.

 

jag har aldrig sagt att gamla windowsar inte duger till någonting bara att det finns bättre alternativ som oftast är det ända alternativet om du ska använda gamla datorer till lite mer "tyngre" grejer som du säger.

 

btw verkar du stämma in rätt bra på punkt 2 av alla dina kommentarer att döma så verkar du ha 0 erfarenheter av GNU/LINUX, Open Source och dess styrka.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...