Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp min dator funkar inte...


Olli_Boss

Rekommendera Poster

Hej jag byggde en egen dator förra helgen och fick allting att funka perfekt men i förgår stängdes den plötsligt av och det gick inte att starta den igen(hade bara haft igång den sammanlagt i ca 4 tim).

 

När jag startade om nätaggrigatet och försökte starta datorn så blinka neon lampan i datorn till.. Efter att jag hade kollat lite i den provade jag att starta datorn utan ström sladden till processorn då startade alla fläcktar men där var ingen bild eller ström till dvd enheten.

Vad kan det bero på?

Jag skulle inte tro att det är processorn som har bränt sönder för jag kollade processorn och där syntes ingenting och där var tillräckligt med kylpasta + att temperaturen låg vid 50 grader när inga pogram var igång.

kortslutning tror jag inte heller för jag var inte ens i närheten av själva datorn när det hände

 

Vet nån vad detta kan bero på?

 

 

Mindator:

Antec Miditower Sonata II 450 Watt

Moderkort: Moderkort MSI 945P NEO2-F

Processor: Intel Pentium D 945 3,4 GHz Dual Core 2x2MB cache

Grafikkort:Gecube Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 PCI-Express

Ram: 1GB 667

Operativsystem:Windows Vista Home Premium (Köpt)

 

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och återställ BIOS, bygel på moderkortet. Kolla manualen.

Koppla loss datorn från alla sladdar innan du gör detta.

 

Teoretiskt kan om du har automatiska uppdateringar igång MS gjort sådana förändringar så den inte går att starta längre (inget hårdvarustöd, det är ju hårdvarutillverkarna som ska göra drivrutinerna 2007. 11år sedan w95 och plug and play alla drivrutiner ingick ju i w95)

 

Har någon sladd lossnat?

Dra ut och sätt i igen.

 

Är datorn (nätaggregatet) inte anslutet till ett jordat uttag finns också möjligheten att skada från statisk el. Men risken är nog liten idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte står något om någon bygel i manualen till moderkortet så kan du plocka ut BIOS-batteriet (ett knappcellsbatteri) en liten stund innan du sätter tillbaks det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte funka... Hur beter sig datorn om processorn är bränd? startar den inte då? kan man se det på processorn? Luktar det bränt precis då när datorn pajar??

 

Hoppas på att jag kan utesluta att det är fel på processorn..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om DVD-enheten inte får någon ström så låter det som att nätaggregatet kan ha gått sönder. Kan du testa med ett annat?

 

jag kollade processorn och där syntes ingenting och där var tillräckligt med kylpasta

Hmm, man ska bara ha kylpasta som motsvarar ett risgryn och tar man bort fläkten så måste man ha på ny kylpasta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen jag lämnade datorn på Pc city men dom kunde inte göra något åt d men dom misstänkte att moderkortet var sönder. Jag ringde till dustin och dom skickade ett nytt.. Nu har jag en fungerande datorigen. MEN när jag har datorn igång så blir en kylfläns på moderkortet väldigt varm, man bränner sig nästan på den. Jag är väldigt rädd att samma sak ska hända igen, kan det bero på att det är förmycket ström? Jag har letat i BIOS men jag hittar ingenstans där man ställer in strömen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte ställa in strömmen, kretsarna tar den ström de behöver för att göra sitt jobb. Det är normalt att en kylfläns är varm, den är ju till för att leda bort värme från kretsen den sitter på. Om den blir för varm så låter det som att kylningen i chassiet inte fungerar som det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mätte temperaturen med en vanlig termometer på själva kylflänsen när inga pogram var igång och den klättrade upp till 65 C. Är inte det lite mycket? är inte själva kretsen mycket varmare då? systemtemperaturen ligger på 32C.

 

[inlägget ändrat 2007-02-24 16:42:17 av Olli_Boss]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter absolut för varmt. Du behöver nog bättre luftflöde, men sådant vet jag inget om hur man fixar så det hoppas jag någon kan ge tips om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...