Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trojanska hästar


Robert Kristensson2

Rekommendera Poster

Robert Kristensson2

Det här inlägget syftar delvis på mina tidigare inlägg, som till stor del finns kvar på sidorna.

 

Jag har tidigare skrivit att DrSolomon's Anti Virus Toolkit blev placerad 2:a i ett test som rörde trojanska hästar. Det jag dock inte kom ihåg då var vilket program som var bäst. Det här inlägget är för att a) komplettera mina tidigare inlägg B) sprida information om virusskydd. Testet gjordes, som nämns nedan, "i slutet av förra året". Därmed kan de program som inte fick bra resultat i testet ha uppdaterats och blivit bättre. Jag har inga syften att göra reklam för något alternativ, även om jag gör det genom att belysa testresultaten.

 

Följande är hämtat ur Computer Sweden, http://nyheter.idg.se/display.pl?ID=990211-CS1

 

"Resultaten blev en obehaglig överraskning. Det visade sig att endast F-Prot och Dr Solomon fick godkänt, resten är nästan verkningslösa mot trojanerna."

Det var alltså F-Prot som var bäst i testet och tog ca 90% av trojanerna, i jämförelse med DrSolomon's 80%. De övriga testade kom som max upp till 20%.

 

"Det var den tyska pc-tidningen Chip som i slutet av förra året matchade de ledande programmen mot de 300 vanligaste trojanska hästarna."

(Jag syftar på antalet hästar, testet bör visa mer rätt än om bara något tiotal hästar varit med i racet.)

 

"Men den som äger något av de förlorande programmen behöver inte misströsta helt. Så klarar exempelvis Norton Antivirus både Netbus och Back Orifice, som är de mest spridda trojanerna.

McAfees Viruscan däremot fick kritik på webben så sent som i december för att dess löften att hantera samma två trojaner inte uppfylldes."

 

Artikeln skrevs av Pär Rittsel.

 

Som många säkert känner till har McAfee köpt upp DrSolomon. DrSolomon's AntiVirus Toolkit är numera svårt att få tag på och har i de flesta fall ersatts av McAfee. Hur mycket av DrSolomon's som integrerats i McAfee i dagsläget kan jag inte svara på. Kan någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...