Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökes: Mirakelprogram för suddiga bilder


Jodie

Rekommendera Poster

I en del kriminalfilmer får kriminalarna tag i bilder där någon bilnummerskylt eller ansiktet på någon misstänkt kan anas jättesuddigt, och så matar de in bilden i en dator och knappar en stund varefter nummerskylten klart och tydligt kan avläsas eller en skaplig ansiktsbild ses. För mig ser det ut som rena mirakel.

 

Finns programmen eller är det bara på film det funkar?

 

Om det finns, finns det något gratis i den vägen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skärpa en bild med t ex Photoshop så att den upplevs som skarpare. Men knappast trolla fram ett helt oläsbart bilnummer till läsbart. Rent tekniskt kan det gå att filtrera fram det man vill se, men det tror jag inte några konsumentprodukter klarar. Däremot har väl NASA m fl en del vassa program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det mycket man kan göra med bilder men ofta tror jag tvserierna inte är annat än rena påhitt och fantasier. Ur ett par pixlar framträder ett ansikte helt klart och tydligt, ur några få andra pixlar blir bilskylten glasklar. Mmmm....

 

Man skulle ju kunna kolla hur många pixlar med rådata de har att jobba med och sedan räkna ut hur många kombinationer av mönster dessa pixlar kan uttrycka, där finns det en gräns för hur mycket som kan göra, oavsett hur påhittig man är.

 

Favoriten är väl annars Bladerunner där han zoomar in och vrider runt i en bild, men i en SF-film kan man ju göra vad som helst :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är helt omöjligt att få fram något när ett ansikte består av ett par pixlar. Däremot kan det gå att vaska fram en bättre bild om kameraobjektivet varit dåligt. Färgförskjutningar, brytningsfel o d går att korrigera, det är sånt NASA håller på med.

 

Så dessa filmer låter tittarens fantasi och önskedrömmar gå i uppfyllelse. Fängslande, men tyvärr fiction.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en bild är tagen från en videosekvens kan man ibland få ut mer data genom att jämföra bilden med närliggande bilder.

 

När det gäller nummerplåtar så har man ju ett rätt begränsat antal möjliga mönster (dvs siffror och bokstäver). Det borde inte krävas speciellt många pixlar för att med någorlunda säkerhet kunna skilja mellan t ex en 1:a och en 8:a (förutsatt att man kan korrigera för perspektiv, belysning och annat). Men nån glasklar bild blir det ju inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte krävas speciellt många pixlar för att med någorlunda säkerhet kunna skilja mellan t ex en 1:a och en 8:a

 

Ska man få fram information som håller t ex i en domstol hoppas jag det behövs mer än så.

 

Nummerskylten kan ju vara smutsig, sliten m m. Att identifiera en kliniskt ren och i övrigt perfekt nummerplåt är väl en sak, då håller jag med om att det inte behövs så mycket. Men för att utesluta att t ex smuts eller slitage påverkar identifikationen, nej, då räcker det INTE med ett fåtal pixlar, långt ifrån.

 

[inlägget ändrat 2007-02-02 11:50:24 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Bildhantering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Gratisprogram (freeware)|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...