Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felaktig boot.ini fil i XP


Dendra22

Rekommendera Poster

När jag startar dator kommer det upp detta Felaktig boot.ini det går inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad <Windows-rot>system32\hal.dll. Installera en kopia av filen ovanför på nytt. vad kan man göra, felet är på min bärbara dator där dessutom cd/dvd är paj kan man fixa detta på något annat sätt?

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan inträffa när man lägger på ett nytt operativsystem och nåt går snett. Då behöver du editera systemfilen C:\boot.ini. Eftersom du inte kan starta Windows och CD-läsaren är trasig blir det svårt. Försök att laga/byta läsaren, annars kan du inte starta med XP-skivan. Du kan i värsta fall köpa en extern USB-läsare/brännare:

 

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010099728

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt en extern usb dvd brännare men datorn hittar inte den vid uppstart så den kan jag inte använda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass dålig är din interna CD-läsare? Om den kan läsa ibland, kan du ställa in i BIOS att den väljer att starta från den.

 

EDIT: Tack för poängen!

[inlägget ändrat 2007-01-26 14:19:17 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick externa dvd läsaren att funka och anv. detta kommmando bootcfg /rebuild så funka det yipeee:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har samma jävla problem.. bara att själva Windowsen inte vill starta.. ingenting är trasigt.. men när jag vaknade i morses och satte på datorn så stod det "Felaktig boot.INI-fil typ och sen under stod det "Startar från C:/Windows/ typ sånt..

 

Detta irriterar mig skitmycket.. kan ni vara så snälla o rädda mig? :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Beklagar att jag inte svarar, men jag har samma problem, dock startar windows, men installerar hela tiden om vissa program (messenger, bredbandscentralen m.fl)

Skapar nya boot.ini-filer, men de försvinner hela tiden

Har haft trojaner o annat skit, men lyckats få bort det mesta, men nu undrar jag om det är något som är kvar o bråkar med boot-filen?

Gör ingen ny tråd utan hakar på Flipboy's, då vi har likvärdiga boot.ini-problem

Tacksam för svar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft trojaner o annat skit, men lyckats få bort det mesta, men nu undrar jag om det är något som är kvar o bråkar med boot-filen?
Det är väl mycket möjligt.

 

Gör ingen ny tråd utan hakar på Flipboy's, då vi har likvärdiga boot.ini-problem
Nja, om du vill ha hjälp med att rensa datorn så får du starta en ny tråd i forumet "Virus, skadliga program & botemedel"

//eforum.idg.se/threads.asp?forumId=175

Annars så låter det som att det kan vara bra att formatera och installera Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...