Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enheten D försvann!!


pofen

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag har en bärbar Compaq av äldre modell, 1999. Windiws -98. Enheten D vill inte funka, "ENHETEN ÄR INTE KLAR" Står det att läsa då jag försöker öppna den. Jag försökte att göra rent utan resultat. Jag gick in i enhetshanteraren och provade lite olika förändringar, inte heller det hjälpte, till sist gjorde jag några "avaktiveringar" och vips så var enheten D spårlöst borta. Finns det någon som i ord kan förklara för mig hur jag går tillväga för att återställa enheten D.

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Är enhet D en fysisk hårddisk?

...i så fall kolla i BIOS om disken finns där. Gör den inte det, så kan den kanske ha kastat in handduken.

 

Edit: Oj, det är en bärbar. :-) Missade det, men extern disk?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2007-01-24 17:12:13 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig, helt novis. Vad är BIOSEN och hur kollar jag om min CD-Romenhet ligger där, hur får jag isåfall tillbaka den ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS är det som kör allra först när du startar datorn. Du kommer in i BIOS-inställningarna genom att trycka på en särskild tangent vid uppstarten. Nu vet jag inte just hur din Compaq-modell beter sig vid uppstarten men ofta brukar det stå t ex Press Del to Enter Setup eller F2 = Setup på den första skärmbilden som visas när du slår på datorn, det ska också stå i manualen. När du kommer in i BIOS så får du leta efter ett ställe där det står vad som finns i datorn, t ex hårddisk, och se om din CD-enhet finns med där. Om inte så har den nog gått sönder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte tagit bort den?

När jag skall ta bort USB-minne får jag 2 alternativ att ta bort

USB minne

Toshiba DVD-ROM

undrar vad som händer om jag klickar på Toshiba?

 

I så fall kanske det skulle löna sig att ta ut d: och sedan starta datorn,

stänga av datorn, sätta in d: och den kanske hittas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...