Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

stämma läkare


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en morfar som har en sjukdom som äldre kan drappas av som gör att han får kramper o inte kan sitta stilla. (minns ej vad det heter men tror det var vanligt)

Han har därför gått till en privatläkare som är över 80 år gammal och som skrivit ut 8-15 gånger mer mediciner än vad man egentligen skall ta under flera år vilket nu har lett till att min morfar nu blivit en drogmissbrukare.

 

Nu undrar jag om man kan stämma läkare i sverige för att han har skapat en sådan enorm tragedi i min familj?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att det är värt besväret att stämma (kan dessutom bli väldigt dyrt om ni förlorar). Däremot kan du anmäla till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd så att dom kan dra in legitimationen/rätten att förskriva läkemedel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag om man kan stämma läkare i sverige för att han har skapat en sådan enorm tragedi i min familj?

Stämma tror jag inte man generellt kan göra och jag skulle nog inte vilja bo i ett land där alla plötsligt börjar stämma läkare (även om det i många fall kanske vore önskvärt).

Däremot kan du ju anmäla läkaren till HSAN

http://www.hsan.se/

 

Det är ett jädra stort problem med alla dessa läkemedelsutskrivningar idag, inte minst på psykvårdssidan. Har själv en polare som slutade på psykakuten och t.o.m fått elchockbehandling nu, pga att han inte kunde hantera bieffekterna av sk. lyckopiller, som är väldigt svåra att hantera den första tiden man tar dem. Problemet är att man skriver ut skiten, sedan följer man inte upp och bevakar patienten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...