Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken vista version?


cibbe

Rekommendera Poster

Jag ska köpa windows vista när det väl finns ute på marknaden, men med alla dessa oilka versioner kan jag inte annat än känna mig smått hjälplös i mitt val på just den version som passar mig.

 

Sitter på en core2 duo så vill ju ha en version med 64 bitars stöd, men utöver det vet jag inte vad jag ska gå efter.

 

Använder datorn mest till spel, film, musik och att skriva på.

 

Priserna skiftar ju från 1500-3500 kr

 

Vista Buisness ent intl dvd, swe dvd, basic, premium, ulltimate, basic -

Vad behöver man?

 

Kollar mest på MS Windows Vista Home Prem Swe DVD, men vill inte chansa för 3200 kr =)

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske framför allt behöver en Vista version med drivrutiner från tillverkarna för din hårdvara?

 

Det är vanligt att ett nyare MS operativsystem saknar stöd för äldre hårdvara.

Vilket jag har upplevt flera datorer och med annan hårdvara.

Orsaken är att Windows idag inte är "plug and play" som var Microsofts slogan 1995 när Windows 95 lancerades. Man garanterade 1995 att all hårdvara stöddes vid övergången från DOS6.22 och Windows 3.11, drivrutinerna ingick i Windows 95, plug and play.

 

Men Microsoft har bytt policy. Idag är det hårdvarutillverkarna som ska ta fram drivrutiner till Microsofts operativsystem plug and pray och om du inte hittar

chipdrivare,

nätdrivare

ljuddrivare

grafikkortsdrivare

till dina prylar

som moderkort (chip)

nätverk

ljud

grafik

skrivare

scanner

digitalkamera

osv

för någon Vistaversion

så kanske du inte kastar några pengar i sjön genom att inte köpa Vista.

Börja med att ladda hem drivrutiner för Vista till din hårdvara. Sedan kan du se vilken version du har drivrutiner till.

 

Så tex stöddes min IBM 770E levererad av IBM med NT4 och SP3 + hotfixes

inte av NT4 med SP4, eller SP5, eller SP6 eller Windows 2000

 

Först med Windows 2000 + SP1 gick 770E att köra med en modernare Windowsversion.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-17 21:12:26 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske framför allt behöver en Vista version med drivrutiner från tillverkarna för din hårdvara?

 

Drivrutinerna är samma till alla versioner.

Förutom att det är separata för 32 och 64 bit versionerna...

 

Prova.

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/upgradeadvisor/default.mspx

Kontrollerar application/drivrutiner...

om den säger att den inte hittar drivrutin kontrollera med tillverkaren om dom tillhandahåller en Vista drivrutin.

 

/JAG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren och är nu tämligen säker på att det blir en premium version, tycker aeo desktop verkar kunna vara en rolig sak och får nog leva med att det kosta en penning nu i början.

 

Får nog börja leta drivrutiner för vista också även om allt är på datorn är nytt sedan i juni.

 

Tackar för svaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne skrev:

 

Men Microsoft har bytt policy. Idag är det hårdvarutillverkarna som ska ta fram drivrutiner till Microsofts operativsystem plug and pray

Självklart är det hårdvarutillverkarna som ska ta fram drivrutiner. Microsoft står för operativsystemet. Jag arbetar inte på Microsoft ;).

"Pray" håller jag definitivt inte med om. För mitt system på SATA/RAID 0 är alla drivrutiner in-box, utom en "udda". Men den hämtade Windows Update. Har inte behövt hämta några från tillverkarna för att systemet ska spinna. Bara i de fall då det har kommit nyare sedan Vista RTM.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-20 13:06:58 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...