Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förbannade datorn hänger sig titt som tätt


Melkermannen

Rekommendera Poster

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Den enda temperaturen som verkar fungerar visar ju en bra temperatur i alla fall.

 

Däremot spänningarna ser ju inte bra ut. Jag skulle tro att din dator behöver ett nytt nätaggregat. Men det är nog bäst att få ett andra utlåtande av Everest Home (har för mig den kan visa spänningar också): http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-Edition.shtml

Du kan också kolla i BIOS om det finns några spänningsnivåer där eller om din datortillverkare/moderkortstillverkare har något särskilt program för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med spänningsnivåer i BIOS? Skall jag ändra något där eller kolla vad som finns?

Laddat hem Everest. Vad skulle jag göra med det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klicka på dator >sensor

 

välj rapportera >snabbrapport - sensor >text.

nu visas ett fönster med en logg, kopiera dom två första styckena och posta det.

 

jag har en senare proffsversion av everest men förhoppningsvis ser det ut på samma sätt hos mej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är de två första styckena! ???

 

--------[ EVEREST Home Edition © 2003-2005 Lavalys, Inc. ]----------------

 

Version EVEREST v2.20.405/se

Hemsida http://www.lavalys.com/

Rapporttyp Snabb rapport

Dator HP (Compaq Presario S5600SE)

Skapad av Ägaren

Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition 5.1.2600 (WinXP Retail)

Datum 2007-01-19

Tid 17:03

 

 

--------[ Sensor ]-------------------------------------------------------------------

 

Sensoregenskaper:

Sensortyp HDD

 

Temperaturer:

Seagate ST380011A 37 °C (99 °F)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar på ditt första inlägg eftersom tråden har blivit så djup att inläggen kommer i fel ordning.

 

Det går inte att hitta något i Everest om spänningsnivåer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inget om volt och spänning i Everest och inte i BIOS.

 

Tror du fortfarande att det är fel på nätaggregatet?

 

Vilka volter och spänningar skall det vara? Jag tänker på de bilderna jag skicka de med innan!

[inlägget ändrat 2007-01-19 20:28:50 av Melkermannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel:

+5V: 2,47V

Då har alltså SpeedFan kollat den spänning som borde vara 5V och fått det till 2,47V alltså bara hälften. För mig ser värdena så dåliga ut så att jag tycker det är konstigt att datorn funkar alls, så därför undrade jag om SpeedFan verkligen mäter rätt. Ett program som är särskilt gjort för datorns moderkort borde ge säkrare värden, men jag vet inte om HP har några sådana men du kan ju kolla om du kan hitta något på HPs webbplats.

 

Plocka bort onödig utrustning i datorn, t ex DVD-brännare och nätverkskort och se vad det blir för spänningar då.

 

Jag kommer inte ihåg om CPU-Z mäter spänningar också: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Fast det står på http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-Edition.shtml att Everest ska mäta en del spänningar, se om du hittar det någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är tydligen en hel del som inte finns med i home edition:

 

Version EVEREST v3.01.652/se

Prestandatestmodul 2.0.160.0

Hemsida http://www.lavalys.com/

Rapporttyp Snabb rapport

Dator ADMIN

Skapad av Administratör

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)

Datum 2007-01-20

Tid 02:30

 

 

--------[ Sensor ]------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sensoregenskaper:

Sensortyp Winbond W83697HF (ISA 290h)

Chassiintrång upptäckt Nej

 

Temperaturer:

Moderkort 37 °C (99 °F)

CPU 47 °C (117 °F)

Seagate ST380013AS 39 °C (102 °F)

 

Kylfläktar:

CPU 2596 RPM

 

Voltvärden:

CPU kärna 1.33 V

+3.3 V 3.34 V

+5 V 5.03 V

+12 V 11.13 V

+5 V viloläge 5.02 V

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat alla prog som ni har föreslått och de visar bara volten för hdd. Jag har tagit en skärmdump på Speedfan när jag kopplat ut båda dvd spelarna och flopy. Hade inbyggd nätverk, så inget annat löst kort. Är det inte de värden som jag ringat in som gäller?

 

[bild bifogad 2007-01-20 11:44:28 av Melkermannen]

[inlägget ändrat 2007-01-20 11:45:06 av Melkermannen]

910425_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att SpeedFan visar korrekta värden så verkar inte ditt nätaggregat må bra och kan mycket väl orsaka att datorn hänger sig. För att avgöra detta så är det bästa om man kan pröva med ett annat nätaggregat innan man bestämmer sig för att köpa ett nytt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ta från en annan dator bara eller är det lite speciellt man måste tänka på i så fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakterna måste passa. Jag vet inte så mycket om det här egentligen men jag har sett i andra trådar att de pratar om 20- resp. 24-pins kontakter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att det alltid (1 år) visat detta värde, det enda jag vet är jag har ett 520w aggregat och att det räcker och blir över

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall se om jag får tag på en innan jag köper i så fall. Hör av mig hur det går. Tycker det börjar bli många inlägg i denna fråga :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat ett annat nätaggregat. Tycker det är samma värden på det också. Kolla på bifogad bild.

 

[bild bifogad 2007-01-21 21:07:22 av Melkermannen]

910932_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju ganska lika värden.

 

Någon annan som har något att föreslå när två nätaggregat visar spänningsvärden som är väldigt fel i SpeedFan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu hittat den senaste uppdateringen av moderkortet och grafikkortet samt installerat win sp2. Få se om det hjälper?!?!?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller tummarna! :thumbsup:

 

Blev det någon skillnad i mängden hängningar med det andra nätaggregatet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det hängde sig medan jag var ute, och sedan bytte jag tillbaka. För meningen var ju att det inte skulle hänga sig alls. Spelar det någon roll om det hänger sig flera gånger eller?

Nu har datorn varit på sedan 9 och inte hängt sig än, datorn alltså...

 

[inlägget ändrat 2007-01-23 13:31:29 av Melkermannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...