Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dscaler-Hjälp


micko1982

Rekommendera Poster

Med risk för att verka tjatig, behöver jag hjälp även på detta område. Ni entusiaster säger att Dscaler är det bästa progammet för analogTV vilket jag tagit fasta på. MEN, jag får ingen vidare bild. (Kortet är ett ASUS 7131 DUAL)

När jag ställer in kortet finns alternativet ASUS 7131D, vilket genererar Tuner: Phlips TDA8275, vet ej om detta stämmer. Har frågat supporten på ASUS men det säger ej exakt vilken tuner det är. (Går ej att autodetecta kortet). När det väl är gjort är kortet förbockat i Sources-menyn. Det går därefter inte att hitta några kanaler när programmet scannar.

Det man då ist får göra är att bocka för 713x BDA Analog capture (Dshow) för att på så vis kunna söka efter kanaler. När jag använder mig av de förinställda Svenska sökprogrammet scannar programmet i PAL-M, och jag får således svart/vit bild. Går dock att byta till PAL-B, men bilden är riktigt grusig (Power Cinema ger bättre bild).

Kan jag göra något för att få in bättre bild?

Behöver ni mer info så är det bara att fråga.

Oerhört tacksam för alla svar.

MVH Michael

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ny tråd?

 

Men okej, låt gå.

 

kan bara bekräfta att när Dscaler använder Dshow som källa så blir det bara skräp som resultat. Dshow är Windows motor för tillgång till videokällan, dvs den normala drivrutinen används. Det finns exempel när detta fungerat bra men det är inte alltid det gör det.

 

Om nu inte Dshow fungerar bra måste Dscaler ha specifikt stöd för den tuner som finns på kortet, eller kunskap om dess utseende, dvs släktskap till annan tuner kan användas.

 

Så - jag skulle rekommendera dig att testa några tuner-inställningar. Det finns trådar på Dscalers forum som kan ge ledtrådar om vad du kan testa. Det går exempelvis med verktyg som Regspy sniffa på vad som sker i registret när du startar det vanliga TV-programmet(s analoga mottagning). Det går ofta läsa ut vilken tuner som används.

 

Men - av vad jag hittat verkar det vara en version av Philips SAA7134-chip. En utvecklad version där även digitala kanaler kan tas emot. I Dscaler benämns detta helt enkelt som Philips PAL. Testa det. (det är förövrigt den absolut vanligast analoga tunern i analoga TV-kort)

 

Hur? Leta reda på en känd kanals frekvens och spara denna i kanallistan. Testa sedan vad som sker när du väljer olika tuners. Ett enkelt tips är att inte ha några andra program öppna. Finns alltid en liten risk att systemet kraschar då Dscaler är och petar i hårdvaran direkt. Du kan även råka ut för att Dscaler tystnar men det är bara att göra en reset på tunern inom Dscaler eller starta om Dscaler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ändrar Tv-tuner settings till Philips PAL , har kvar TV-Card: Asus 71731, och bockar för 7131 D i sources blir hela chánnels-menyn oåtkommlig (ljusgrå). Och kan således inte scanna efter kanaler. Dessutom ser man i format-menyn att PAL-M är förbockad. Men så fort jag ändrar till Dshow kommer jag åt den. Vad måste jag göra för att aktivera "channels" då jag använder mig av hårdvaran direkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv aldrig haft problem av den arten med Dscaler så jag är inte säker på min sak. Men gissar nästan att Dscaler inte kan ställa in några kanaler, dvs den hittar inte den tuner som är inställd.

 

 

Det är ju fullt möjligt att Dscaler inte stöder ditt kort. Jag skulle rekommenderna en titt, och kanske en fråga, i Dscalers egna forum, http://www.dscaler.org/phpBB/

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...