Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

EXCEL Problem


kingmooze

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Jag är helt ny på excel så jag begriper inte riktigt det som står i andra trådar... Har sett ngt. som kan vara svar men..

Fattar inte!

 

Jag har precis köpt Office 2007 o sitter o ska skapa en fakturamall.

 

Jag vill att mallen byter fakturanr., datum själv. Sen vore det bra om den kunde spara en kopia via namn på den debiterade samt att man ser faktnr.

Är detta möjligt?

 

Väldigt tacksam för svar, men förklara gärna som för en idiot... ;)

 

 

Tack!

Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Okej, det var några dagar sedan du postade så jag målar bara halvt upp vad som kan behövas. Återkom om problemet är kvar och behöver lösning.

 

Det krävs lite VBA-kod. Samt att man bestämmer lite hur den ska fungera. När ska den generera ett nytt fakturanummer? Ska detta sparas någonstans, dvs någon historik i annat blad? Datum ska vara dagens antar jag..

 

Kanske det hela ska styras via två knappar. En som initierar skapandet av en ny faktura. Exempelvis kan mallen vara låst och tom när man öppnar filen och låsas upp när man skapar en ny faktura varvid datum och fakturanummer uppdateras.

 

Andra knappen ser sedan till att spara fakturan med de uppgifter som finns.

 

Låter detta bra - återkom så kan jag hjälpa dig med detaljerna.

Låter det dåligt får vi väl tänka ut något annat.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svaret!

 

Problemet är kvar... VBA kod?

 

Den ska gen. faktura nummer när jag öppnar den el. som du sa. Nu tex har jag en som är 7001. näta gg ska då vara 7002.

 

Hur allt ska funka vet jag inte..

Jag har ju gjort allt för hand innan så jag vet inte alls vad som är bäst!

 

Sen vill jag att den sparar en kopia som i filnamet ska vara fak.nr. o den debiterades namn...

 

Men jag lyssnar på vad du tycker!

Du som kan...

 

Daniel

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, det är ett helhets problem. Dvs det är lite svårt att ge raka rör, enkla tips, via ett web-forum.

 

Men vi kan ta det steg för steg eller så kan du sända mig en kopia på den mall du har och så fixar jag in lite kod i det som förhoppningsvis passar det du vill.

 

Men enkelt utryckt.

 

Skapa din mall, lägg över en villkorsstyrning över hela som sätter texten till går om en cell utanför själva mallen sätt till ex.v. 1.

Infoga en knapp, ge den texten Skapa faktura.

Spela in ett makro där du låser och låser upp arket.

Anpassa till två sub-rutiner, en för låsning och en för upplåsning. Lösenord kan du skippa...

Till din knapp, skapa kod som låser upp ditt ark och sätter nytt fakturanummer och kanske in med fakturadatum.

Skapa sedan en ny knapp, Spara faktura.

 

Spela in kod där du sparar filen. Skapa kod där du hämtar och formaterar data från arbetsbladet så att du kan använda dessa som filnamn och anpassa det inspelade makrot.

Se sedan till att knappen sparar filen under det nya namnet som en kopia. Se även till att spara en kopia till originalet, låst och kanske tömt kopia (eller snarare original). Se till att den låsta filen är öppen när du är klar, fakturan är sparad och stängd.

 

Så gången blir med det jag skrivit ovan.

1: Öppna din mall

2: Klicka på knapp, skapa faktura

3: Skriv in din faktura.

4: Klicka på spara.

5: Gå till punkt 2.

 

Kanske ett val när man sparar - hålla öppen sparad faktura?

 

Låter det bra? Klarar du detta?

 

Och en fråga - hur har du dina fakturadata idag? Skapade för en kort tid sedan, baserat på en fråga här, en mall som laddar data från en textfil. Kanske kan återanvändas här?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter säkert bra...

Men jag klarar det inte.

 

Vad tror du om att hjälpa mig från grunden?

 

Det enda jag kan bistå med är min logga...

 

Du skulle naturligtvis få ersättning!

 

Mvh. Daniel

 

daniel@maederphoto.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om att hjälpa mig från grunden?

 

Det enda jag kan bistå med är min logga...

Bygg gärna upp en mall med det utseende du vill ha på fakturan. Jag kan fixa det ovan, inget problem.

 

Det är enklast. Visst, designa en faktura kan jag, har några mallar att utgå ifrån så det kanske inte heller är så svårt.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...