Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HUR GÖR JAG MED MIN POP3 MAILSERVER???


Krullet

Rekommendera Poster

hej jag har konfriguerat min windows server 2003 till att använda POP3 service tillsammans med outlook.. men fungerar inte... så min fråga är om man ska ha ngt specielt pogram som sparar ner mailen på server... jag har försökt skicka från min hotmail..men får medelandet att adressen inte finns.. fast jag har den på min server

 

 

SNÄLLA svar någon som har en fungerande mailserver VAD SOM HÄLST?!?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att du har adressen på servern? Har du gjort en MX-pekning i din domän till din POP3-server. Eller försöker du POPa hem mailen från en extern mailserver? Du får nog vara lite mer precis med att förklara hur det ser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det ser ut som att du tror att din Windows2003 blir en mailserver för att du konfigurerar den med Outlook?!

 

Om så är fallet så räcker det inte (snällt sagt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen anning... men om ngn har ngn lösning om hur man gör en mailserver och vilka pogram man använder skriv gärna det:P? och det gör inget om du inte är snäll.. jag blir också ganska trött på noobs

 

________________________________________________________

 

AMD Althon X2 4200+ // 2GB DRR2 RAM // 250 GB HDD// nivida 6300GT 512mb // 40" samsung HD ready // logitech z-5500 5.1 // Logitech® G15 Gaming Keyboard // Creative Fatal1ty 1010 Gaming Mouse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta som sätter upp mailservrar på en Windowsplattform använder nog Exchange. Men jag antar att du inte tänkt lägga ut pengar i det häradet. (?)

 

Det är inte heller helt trivialt att sätta upp en mailserver korrekt, säkra upp den och konfigurera för anslutning, ordna med MX-pekare etc. Så någon steg för steg guide kan du inte få utan att veta vilken mailserver du tänkt köra.

 

Har själv aldrig satt upp något annat än Exchange, dessutom svårt att veta vilken funktionalitet du önskar/kräver och vilken betalningsvilja du har, men en snabb googling ger tex. http://www.hmailserver.com

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men en snabb googling ger tex. http://www.hmailserver.com

 

Fungerar klockrent och är lätt att sätta upp. Och är gratis.

 

Dock måste du fortfarande ha MX-pekare för din domän, till din server. Det underlättar med statisk IP-adress, men det _går_ med dynamisk också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. okej..men jag tror att jag Exchange hemma.. så då tror ni attt det skulle fungera...

 

Jag vill bara att jag och ev ngra kompisar ska kunna ha egna mail domäner

 

som typ... hotkrull.com

 

ja ä så trött på hotmail...

 

många tack

 

 

PS såg också en hemsida

http://www.svenska-domaner.se/

 

så jag undrar om det är nödvändigt att registrera sin domän?

[inlägget ändrat 2007-01-16 20:45:44 av Krullet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag tror att jag Exchange hemma
Sorry men det låte bara _för_ suspekt. Exchange är (normalt) inget man har liggandes hemma. Det är en så pass dyr och specifik produkt att man knappast köper den av bara farten...

 

 

OBS! Beställ INTE från svenska-domaner.se

Det kommer att bli drygt 6 gånger så dyrt som hos andra seriösa, läs mer kända, ombud.

Har aldrig tidigare hört talas om dem men priset och upplägget på sidan får mig helt klart att tvivla på dem. Du vill inte råka ut för ett oseriöst ombud.

Det är naturligtvis fullt möjligt att jag har fel i min bedömning av dem men som sagt varför betala mer än nödvändigt.

 

Jag brukar tipsa om Loopia som jag tycker har bra pris och en mycket bra kontrollpanel för att hantera domännamn.

Loopia tar tex 138:-/år för en .se adress medan svenska-domaner tar 870:-

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-01-16 23:22:39 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag undrar om det är nödvändigt att registrera sin domän?

Ja det måste du göra!

 

Eftersom det verkade att du bara ville ha lite knasiga domännamn till dina mail så kanske det är för mycket krångel att driva servern hemma?

 

Nästan alla företag som är ombud för .SE säljer förutom endast DNS-plats även Webbhotell och köper man det ingår oftast obegränsat antal mailadresser (kolla upp det för säkerhets skull innan) till den domänen man köpt (så slipper man krångla hemma).

 

Sen kan du ansluta till dem hemifrån med t.ex. oulook eller deras egen webbmail.

 

Jag använder själv web10.se, ligger i danmark, jag är nöjd

Kostar nu enligt hemsidan 333kr första året

Sedan 203kr per år för Webhotell och .se domän

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tänkte mig att jag och mina kompisar skulle ha domäner...

och jag tex är den ända med krull och om jag då gör en @hotkrull.com så blir det dyrt om mina kompisar antagligen inte vill ha hotkrull.com utan annan domän... för domänsidorna kostar ju inte per mail utan per domän...

 

så jag tror nog hällre jag vill ha det hemma...

 

men går det att ha ngt pogram på servern som pekar domänen till server.. och i så fall vilket?

 

Krullet

 

 

________________________________________________________

 

AMD Althon X2 4200+ // 2GB DRR2 RAM // 250 GB HDD// nivida 6300GT 512mb // 40" samsung HD ready // logitech z-5500 5.1 // Logitech® G15 Gaming Keyboard // Creative Fatal1ty 1010 Gaming Mouse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men går det att ha ngt pogram på servern som pekar domänen till server.. och i så fall vilket?

 

Det funkare inte så.

 

I en server som är DNS för domänen (det KAN vara din egen server, men det kan vara vilken annan server som helst, det väljer du själv) lägger du in en MX-pekare till din server.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tänkte mig att jag och mina kompisar skulle ha domäner...

 

Att registrera domäner kommer du inte undan, det är inget du kan göra själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag tror nog hällre jag vill ha det hemma...
Är det verkligen värt besväret?

Tänk på att om du gör detta så blir ju även dina kompisar beroende av att din mailserver är igång och fungerar, annars kan de inte läsa/skriva sina mail.

 

Om du köper en domän på t.ex. Loopia så kan du skapa mail alias som du skickar vidare till en annan mailadress. Ex mail till krullet@hotkrull.com går till hotkrull@gmail.com

Sen sätter du upp thunderbird eller outlook express att skicka och ta emot mail från hotkrull@gmail.com men sätter avsändare som krullet@hotkrull.com

 

För alla som skickar mail till, eller får mail från, dig så ser de bara krullet@hotkrull.com. Men GMail står för drift och lagring av dina mail.

Ganska smidigt.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För alla som skickar mail till, eller får mail från, dig så ser de bara krullet@hotkrull.com. Men GMail står för drift och lagring av dina mail.

Ganska smidigt.

Har inte testat med någon domän själv (än) men google kan hosta hela domäner om man vill nu förtiden.

 

http://www.google.com/support/a/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]google kan hosta hela domäner om man vill nu förtiden.
Just det det hade jag glömt bort! Jag har ju faktiskt testat detta med en domän åt en vän när tjänsten var invitational only. Visste faktiskt inte att den släppts.

Så vitt jag kan minnas så fungerade allting smärtfritt och eftersom jag inte hört någonting om det från min vän på ett bra tag så verkar så fortfarande vara fallet.

 

Kan ju helt klart vara ett alternativ för Krullet och kamrater.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU har jag registrerat mig till gmail med domänen krull.com... men det står att jag:

 

Om du ser meddelandet Du kan inte skicka e-post än har din e-postadministratör inte verifierat äganderätten till domänen. Ha tålamod - din administratör bör ha gjort vad som behövs och ditt konto kommer snart att fungera.

 

 

 

jag är admin och vet ej vad jag ska göra

 

 

några förslag?

[inlägget ändrat 2007-01-22 20:05:00 av Krullet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men har du ngt förslag på hur jag ska visa att jag har registrerat domänen. vilket jag inte har mer än på google och där skriver de:

 

Om du ser meddelandet Du kan inte skicka e-post än har din e-postadministratör inte verifierat äganderätten till domänen. Ha tålamod - din administratör bör ha gjort vad som behövs och ditt konto kommer snart att fungera.

 

 

några förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men har du ngt förslag på hur jag ska visa att jag har registrerat domänen. vilket jag inte har mer än på google

Google säljer inte domäner, har du inte registrerat din domän någon annanstans lär du ju inte kunna visa att du har den för då har du den inte.

 

Om du (trots att du skriver motsatsen) registrerat domänen någon annanstans så beror det nog på hur det ser ut idag och vad det är för e-post du väntar på och till vilken adress. Har du den hos t.ex loopia och de försöker skicka verifiering till postmaster@din-domän så lägger du förslagsvis upp ett mailalias så att du får det mailet.

Det är lixom omöjligt att avgöra vad du måste göra när allt du bistår med är en lösrykt mening utan varesig sammanhang eller detaljer.

 

(kan inte någon moderator flytta tråden till ett passande forum. Det här handlar varesig om Operativsystem eller Windows Server 2003, iaf inte längre).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt på vilka krav (och inte minst kunskaper/förmågor) du har...

 

Klart du kan skaffa en gratis subdomän på tex. dynddns eller no-ip och sedan sätta dess MX-pekare till en server som du kan installera en gratis epostserver på. Men som sagt så blir det väl varken särkskilt snygg eller enkelt. Dessutom så finns ingen garanti för att du får behålla subdomänen (i "evighet") eller använda den som du vill.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm...

 

men finns det inte rättså billiga lösningar... där jag slipper allt bara betala den månadsavgift och få domänregistreringa mail och allts sånt färdigt utan att använda min "server" här hemma?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt antingen gratisalternativet enligt ovan, vilket t.ex delvis (kör Exchange) ger mig möjlighet att läsa/skicka mail på cluster@eforum.kicks-ass.net

 

Annars (som nu nog har nämnts både en och två gånger) kan du ju skaffa domän billigt genom t.ex Loopia och ställa in hur mail för denna skall behandlas i deras kontrollpanel.

 

Eller slutligen surfa runt för att hitta den leverantör som erbjuder det du vill ha för billigast peng.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-01-23 23:40:00 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...