Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WinTV Nova-T hittar inte alla kanaler


Erki

Rekommendera Poster

Köpte ett Hauppauge WinTV Nova-T internt kort för mottagning av DVB-T. Jag har kopplat in den till utomhusantennen med en t-koppling så signalen ska vara samma som till digitalboxen (Sagem 62) till tv:n. På den har jag inga problem att få in samtliga kanaler. Tv kortet hittade direkt de kanaler som ligger på MUX 1-3. Efter att ha gjort en manuell sökning på kanal 36 (Mux 4) hittade kortet de kanaler som ligger där. Kanal 64 (Mux 5) hittar den däremot inget på.

 

Allt standardinstallerat med Hauppage Setup-program. Jag hittar ingenstans där jag kan se signalstyrkan då de söker stationer. Finns det 3:e-parts program för detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd är nämns ProgDVB:

http://www.progdvb.com/

 

Men - är det ett externt eller internt kort du har? De interna har ibland dragits med problemet med sämre mottagning av kanaler, dvs kräva högre signalstyrka. Detta pga den minst sagt brusiga omgivningen inne i datorlådan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett internt kort. Medveten om störningar inne i lådan satte jag TV-kortet längst ner. Enda övriga kortet i datorn är grafikkortet som sitter högst upp. Jag har inte detaljstuderat moderkortet (Intel) så jag vet inte om det är några komponenter på nedre delen av moderkortet som stör mycket.

 

Jag hittade också länkar till ProgDVB men då jag tolkade det som ett program för kort till DVD-S satellit skippade jag det. Jag hittade istället ett annan program jag inte har namnet på nu (sitter på jobbet). Kommandoradsbaserat men du anger en frekvens och programmet testar signalstyrka och kvalité.

 

För MUX 1-3 får jag en kvalité på mellan 95 och 100. MUX4 80. MUX5 0 så något måste vara fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att söka kanalerna med enbart datorn ansluten. En delning av kabeln tar en del av signalen så kanske det räcker för att datorn ska hitta kanalerna. Om detta hjälper är nog en antennförstärkare det som behövs.

 

Annars - jag har inget DVB-kort så jag kan inte testa och hjälpa dig mycket mer än såhär.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade också länkar till ProgDVB men då jag tolkade det som ett program för kort till DVD-S satellit skippade jag det.

Funkar även med DVB-T.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...