Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-spelare


Prometeus

Rekommendera Poster

Hej!

 

1. Jag har hört att om man spelar skadade Cdskivor i en CDspelare kan den bli skadad och därefter kan den förstöra andra oskadade CD-skivor om man spelar dem i den. Är det sant eller bara en myt?

 

2. Jag har en rättså billig CD-spelare. Nu låter nästan alla mina CDskivor hackigt. Nog för att jag inte är så försiktig med dem, men tycker numera att även de jag knappt haft framme hackar...

 

Är de förstörda tror ni, eller är det spelaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

1. Hm, låter som en myt, men jag kan ha fel.

 

Däremot om du har små sprickor i CD-skivans mittparti, så kan den explodera under rotationen i CD-spelaren. Det kan ju göra CD-spelaren obrukbar då allt splitter efter CD-skivan även samlas inuti CD-spelaren. Är inte framkanten förstärkt på CD-spelaren, så kan vassa skärvor av den exploderande CD-skivan flyga ut och skada dig om du har otur.

 

2. Har du använt CD-spelaren mycket så kan damm och smuts satt sig på läshuvudet. Du kan rengöra den med en speciell rengöringsCD, som du använder till din stereoCD-spelare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du några repor på skivorna så kan det gå att fixa genom att putsa ned plasten med ex. tandkräm (inte gel-typen dock) för att göra repan grundare. Dagens spelare för datorbruk är dock ganska tåliga för repor och brukar inte ha några problem att spela upp dem ändå. Men om din spelare är rätt billig så kanske den inte klarar det lika bra.

 

[inlägget ändrat 2007-01-13 22:26:49 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Helt fel. Det finns ingenting som rör vid en CD vid uppspelning och alltså ingenting som kan skadas eller skada en CD.

 

2. Kan vara damm på linsen, det finns rengörings-CD men jag har aldrig testat dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...