Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med tele2:s ip-telefoni med netgear WGR614 v6 router


noonelikedaniel

Rekommendera Poster

noonelikedaniel

Jag har problem att få igång tele2:s ip-telefoni med min netgear WGR614 v6 router. Har installerat den senaste firmware V2.0.14_1.0.14 till routern.

 

Från början hade jag bara modemet (webstar, svart modem från tele2) + router och det funkade bra. Körde en rak TP kabel mellan modemet och routern och sedan trådlöst till datorerna.

 

Sedan köpte jag ip-telefoni från tele2 och fick då en vood 322 telefonidosa hemskickad till mig. Kopplade då i stället modemet via en rak TP kabel till telefonidosans WAN anslutning och sedan via telefonidosans LAN anslutningen en korsad TP kabel till routerns WAN anslutning. Detta enligt installationsanvisningarna från tele2. Nu slutade internet att fungera men telefonen fungerade bra.

 

Gjorde då om kopplingarna så att modemt kopplades till routerns WAN anslutning via en rak TP kabel och från routerns LAN anslutning till telefonidosans WAN anslutning med en korsad TP kabel. Nu fungerar internet men inte telefonen.

 

Efter detta provade jag att köra med rak TP kabel även till telefonidosan från routern men det blev ingen skillnad.

 

Routern har UPnP aktiverat.

 

Det jag har lagt märke till när internet inte fungerar är att routern inte får en officiell ip-adress av typen 83.177.78.118 utan istället fär den 192.168.1.2 vilket inte borde vara rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Har precis samma problem med samma modeller! Har också uppdaterat routermjukvaran och gjort hard reset på routern, men får det inte att fungera. Har du hittat ngn lösning?

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonidosan är också en router, vilken får en ip-adress mot WAN och en mot LAN. Om du har en egen router är det enklaste att ställa telefonidosan i bryggläge, så att den bara skickar vidare data och inte får någon egen adress. Står i beskrivningen hur man gör. Sedan är det bara att koppla Modem --> Telefonidosa --> Router --> Dator. Då ska det funka.

 

Edit: Att telefonidosan inte får en ip-adress när den är i bryggläge är inte helt korrekt. Den får en ip-adress av Tele2, vilket även din routern får om den är kopplad efter telefonidosan. Tele2 delar alltså ut två ip-adresser. För att se om telefonidosan har fått en ip-adress, så ring #1*#. Den ska inte börja på 192.168.

[inlägget ändrat 2007-02-07 15:06:23 av Timegroove]

 

Edit2: Nu verkar det som att telefonin vägrar att funka ordentligt när jag har dosan i bryggläge. Enligt Tele2 ska det fungera lika bra att ha den i bryggläge, men det gör det tydligen inte. De verkar heller inte ha någon aning om varför det inte funkar som det ska. Om ni får telefonin att fungera ordentligt med dosan i bryggläge så får ni gärna säga till.

[inlägget ändrat 2007-02-07 17:38:29 av Timegroove]

 

Edit3: Annars får ni ha dosan i vanligt läge och koppla in den i routern och öppna upp rätt portar i routerns brandvägg eller sätta dosan som DMZ i brandväggen.

 

10000-10007 UDP(RTP, samtalstrafiken)

5060-5061 UDP(SIP, signalering)

3478-3479 UDP(STUN, protokollet)

 

[inlägget ändrat 2007-02-07 17:52:05 av Timegroove]

[inlägget ändrat 2007-02-07 17:52:42 av Timegroove]

 

Efter att jag fått en ny telefonidosa från Tele2 så fungerar det att köra i bryggläge.

[inlägget ändrat 2007-02-15 19:55:50 av Timegroove]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem med min Netgear WPN824 och nästan blivit galen. Men allt funkar efter ett par timmars strul bra.

 

Har man IP-telefoni från Tele2 (med ATA-boxen Vood 322), måste man inaktivera/brygga routerfunktionen i den, eftersom Vood 322 faktiskt har en inbyggd router i sig. Man ska INTE använda korsade nätverkskablar någonstans. Att inaktivera/brygga går till så här:

 

1) Koppla din dator med nätverkskabel direkt ansluten till ATA-boxen.

2) logga in i ATA-boxens webbinterface, genom att skriva in 192.168.1.1 i din webläsare. Användarnamnet ska vara "Conf" och lösenordet "admin". OBS klicka på "wizard" login.

3) Du blir nu uppmanad att ange en kod, denna kod är 3222.

4) Välj "Bridge" för att brygga ATA-boxen och spara.

5) Därefter stänger du av strömmen till ditt kabelmodem och ATA-boxen.

6) Låt nu dessa vara urkopplade i minst 20 minuter. (anledningen är att Tele2 tilldelar 2 st IP-adresser till IP-telefonikunder och båda två måste släppas, vilket garanterat tar tid!)

7) Därefter kan du intstallera din Router enligt instruktionerna och det kommer nu inte bli någon konflikt alls. IP-telefoni, bredband och trådlös router fungerar klockrent.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej! Har inte tele2-s ip-telefoni, utan megaphones, men jag har också en vood322. (Min router är en zyxel p-320w.)

 

Har haft ungefär samma problem som noonelikedaniel, med den enda skillnaden att mina lösningar har fungerat några veckor sen har antingen internetanslutningen eller ip-telefonin slutat fungera...

 

 

har provat inaktivering av brandvägg, aktivering av upnp m.m.

 

 

enl megaphone tycker dom det är konstigt att det inte fungerar med ip-box kopplad efter router - enligt dom ska ip-boxen "bli en vanlig apparat" om man kopplar den efter routern

 

tror du coach att jag inaktivera/brygga på det sätt du beskriver hjälper mig också?

 

hoppas att någon ser detta nästan ett år efter att den var aktiv första gången ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...