Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intrångsförsök~


Daniel914

Rekommendera Poster

Hej.

Igår kväll efter en omstart av datorn så gick den nästan inte igång utan stod å laddade jag vet inte hur länge, tålmodig som man är så startade jag om den och vid nästa start så varnade norton om att ett intrångsfösök blockerades, intrångsfösöket var genom trojanen bla. Sökte igenom datan med updaterat norton men det hittade inte någon ting alls. När jag kopplade i internet så blinkade även lampan på routern ganska så mkt, vilket signalerar internet aktivitet.

Kollade lite stats på norton och för nuvarande så blockas en attack ca var 6e sekund, vilket är relativt mkt enligt min mening. Kollade även Logboken över attacker och såg: "2007-01-08 21:50:07 Intrång MS SQL PacketResolution DoS." och "2007-01-08 21:50:07 Intrång uptäckt och blokerat. All komunikation med 66.24.232.126 blockerades i 240 minuter."

 

Vad skall jag göra nu? Känns inte riktigt bra att få 1 attack/6e sekund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel914

 

Hej de är nog inget du behöer oroa dej för. Med en bra uppdaterad brandvägg så hindras intrångsförsöken. Att din brandvägg blockerade IP adressen automatiskt en viss tid, helt enligt vad man kan vänta sej.

Att du ser aktivitet på nätet beror på dom intrångsförsk som ständigt pågår och betyder inte att dom har lyckats komma in i din maskin.

 

De finns gott om maskiner som systematiskt skannar igenim IP adress efter IP på Internet i ett ständigt försök att hitta oskyddade datorer, de är något man får leva med.

 

Gick in och kollade själv och de har varit ca 1 intrångsförsök i minuten sen jag startade datorn. Med en Router/nätverksdelare före datorn så slipper man få upp meddelande varje gång de sker ett intrångsförsök, de fastnar i Routern och livet blir lugnare.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... men de kan inte ha nånting med den där trojanen bla som den sa hade vart bakom attacken då den varnade för vid nätuppkopplingen?

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel

 

Intrångsförsöken på internet går också ut på att kolla om de finns någon viss trojan installerad i datorn och sen utnytja dess egenskaper vad de nu kan vara. De är nog så att ditt intrångsförsök bara gick ut på att kolla om du hade någon viss trojanen i din dator. Varje enskilld trojan anropas via en eller flera bestämda porter.

 

Vad jag förstår så har du Norton Brandvägg, den har en särskild trojan blockerings funktion som gör att Norton visar en varningsruta ifall du skulle ha den sökta trojanen och den skulle vilja svara på intrånget och försöka försöker sända iväg någon information. I varningsrutan har du möjlighet att välja att blockera trojanen.

 

Du har ju också sökt igenom din maskin med Norton och skulle du ha trojanen i fråga så skulle de komma upp en varning.

 

Så du kan nog känna dej lugn.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...