Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill testa nytt OS, vilket?


.Tompa

Rekommendera Poster

Är det bra för musik, nätverk, film, ladda ner? Är det stabilt för en överklockad datorn? Hur är det med möjligheter?

 

tja, säg såhär: alla linux-distributioner har liknande möjligheter för musik, film och nedladdningar. nätverk är mer eller mindre krångligt beroende på distributionen du väljer. Debian kan man säga är ett medel på den delen, vill du nätverka använder du enklast samba (eller gjorde i alla fall för ett par år sen när jag höll på med debian)

 

den stora fördelen med debian, som den delvis (eller är det helt?) delar med ubuntu är apt, som gör installation av program extremt bekvämt.

 

det som gör debian speciellt mot andra linux-distar är att lär man sig väl hur det fungerar kan man göra det till vad som helst. man kan vara minimalist, eller man kan fylla den med alla funktioner som existerar. du kan ha världens snålaste kärna och bara köra nätverk på en 486-dator eller så kan du ha en multimedia-station med allt..

nackdelen här är då att du måste veta vad du behöver och vill ha för att få det, till skillnad från windows som lägger in alla möjligheter oavsett om du tänker använda dem eller inte. lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska kolla på det :thumbsup: Har du någon favorit version eller ska man bara köra det nyaste?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra gissning är att ladda ner senaste stable-kärnan (potato kallas den om jag inte minns fel), så slipper du den största mängden oväntade fel. Det är onödigt att börja med det senaste, om du inte nödvändigtvis vill feltesta nya funktioner. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, potato var ett bra tag sen (släpptes 2000!). Den kommande versionen 4.0 (etch) lär snart vara klar att släppas, och man behöver inte vara speciellt äventyrlig för att använda en "instabil" Debian-version, speciellt så här nära släppet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe jag sa inte att det var nyligen jag hade använt debian. Den senaste stable ser jag nu är "Sarge". ladda hem på debian.org, där finns små och stora installationsskivor beroende på hur mycket du vill ladda ner i installationen. om du känner dig lite wild and crazy så kör du som zerblat säger Etch. är den nära release, dvs att dom byter så att etch blir deras senaste "stable"-utgåva, så ska det inte vara massa problem med den.

 

mvh / rufus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...