Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RGB eller komponent, DVD & Wii


yeppe

Rekommendera Poster

Har precis köpt en ny TV (Samsung LE40S71BX) och skulle behöva råd till hur jag ska koppla in mitt Nintendo Wii samt en Pioneer DVR-440H för bästa resultat.

 

Nu kör jag Wii med RGB till TV:ens enda RGB-scartuttag samt DVD-spelaren kopplat till komponentuttaget.

 

Jag skulle kunna göra tvärt om (Wii->komponent & DVD->RGB), men vilket är bäst i detta sammanhanget? Jag prioriterar bättre bild på DVD-spelaren än Wii:et.

 

Tacksam för råd!

 

Mvh

Yeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Samsungs tvapparater är ganska kassa på de-interlacing så ska du koppla den källa du vill ha bäst bild på via komponent, i ditt fall DVD-spelaren. Se till att du ställer in DVDn att mata ut progressive scan och gärna 720p om den stöder uppskalning.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Samsungs tvapparater är ganska kassa på de-interlacing så ska du koppla den källa du vill ha bäst bild på via komponent

På vilket sätt menar du att det skulle blir bättre bild via komponent, menar inte på vilket sätt som du upplever bilden bättre utan en teknisk förklaring.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, Samsungs TVn har dåliga kretsar för deinterlacing. Man gör således bäst i att låta TVn ta emot en progressiv signal från en källa som klarar av deinterlacingen bättre än TVn (som t.ex. Pioneers DVD-spelare).

 

Hade TVn varit av märket LG (som har Faroudja dcdi-kretsen för deinterlacing) hade jag rekomenderat RGB-SCART från DVDn istället så TVn fick sköta uppskalningen själv.

 

EDIT: För att förtydliga, SCART klarar inte av progressiva signaler utan endast vanlig interlaced PAL/NTSC.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

[inlägget ändrat 2007-01-02 21:53:30 av def80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

Tackar för de snabba o tydliga svaren!

Då har jag chansat rätt.

 

Se till att du ställer in DVDn att mata ut progressive scan och gärna 720p om den stöder uppskalning.

Progressive scan har jag aktiverat, men uppskalning verkar DVD:n inte hantera. Men Nintendo Wii hanterar uppskalning vad jag fattat det som. Fast RGB får väl räcka där...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga, SCART klarar inte av progressiva signaler utan endast vanlig interlaced PAL/NTSC.

Oki doki då förstår till och med jag varför:)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag testat båda varianter och kommit fram till följande:

 

Komponent i DVD:n var ingen märkbar skillnad mot RGB. Så liten att den inte märktes i så fall. Ändå köpte jag mellanbra kablar (Profigold), så det borde synts lite skillnad.

 

Eftersom kvalitén inte imponerade på varken det ena eller andra köpte jag en komponent till Wii:et. Där blev det skillnad! Att spela Wii på en LCD utan komponent är ingen rolig historia kan jag konstatera.

 

Däremot är jag fortfarande lite besviken över kvalitén på DVD:n, oavsett RGB eller komponent som sagt...

 

Mvh

Yeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...