Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton ghost?


0.5mbit

Rekommendera Poster

Hej!

 

Undrar hur det prog fungerar.

 

Asså när jag har installerat alla program, drivrutiner, inställningar i xp.

som jag vill ha efter en nyinstallation av xp.

Hur gör jag då för att kopiera/bränna det, så att nästa gång ja ska formatera datorn är det bara att änvända den som jag gjorde?

 

Har testat norton ghost om det nu är det man ska använda till det ja vill?

Men vet inte hur jag ska göra :(

 

Det är ju hopplöst å sitta å ladda in alla drivrutiner hotfix inställningar od :(

 

Nån som kan hjälpa mig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat norton ghost om det nu är det man ska använda till det ja vill?

Men vet inte hur jag ska göra :(

 

 

Norton Ghost är ett av flera utmärkta program som du kan använda.

 

Vet inte vilken version av Norton Ghost du har, men om jag utgår ifrån den jag använder som heter Norton Ghost 2003, så är det enkelt.

 

Starta programmet och du ska se på höger sida 3 st ikoner som heter uppifrån och ner...

 

Backup

Restore

View Log

 

Då ska du naturligtvis klicka på Backup, och sedan ska du bara följa wizarden som startar, du ska bl.a godkänna/bestämma vart du vill att den gjorda ghostfilen ska sparas, extern hårddisk eller kanske en dvd-skiva, beroende på hur stor den hårddisk/innehållet är som du vill spegla.

När du har godkänt allt och valt allt klart, så konfigurerar programmet dina val, och bootar om, efter uppstarten så görs sedan ghostfilen i "Dosläge" eftersom windows INTE får köras, eftersom hela windows system nu ska speglas, och då får/kan det inte vara igång.

Det smidigaste är tycker jag att använda en extern/extra hårddisk.

 

I stora drag går det till på detta sätt.

 

Hoppas det är till någon hjälp.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-01-02 17:03:37 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tackar.

Men hur gör jag för att få en nyinstallation av min ghost som jag ska göra då?

Bara stoppa in dvd- som jag gjort en ghost av el?

Kan man använda flera dvd om det inte får plats på en dvd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså använda en ghostfil som du gjort och och "ghosta" din dator/hårddisk som man säjer?

 

 

Om jag förutsätter att du lagt din ghostfil på en extern hårddisk, så brukar jag göra på följande sätt.

 

Först har jag gjort en startbar diskett. Du måste alltså ha en diskett-enhet.

 

Jag har då gjort en sådan i programmet Ghost, genom att välja att köra "Ghost Boot Wizard", som finns under alternativet "Ghost Utilities och Norton Ghost Boot Wizard.

 

Bifogar en bild hur det ser ut och hur startbilden ser ut för denna wizard.

 

Du följer sedan denna wizard, och får då en startbar diskett som du använder när du ska återinföra din ghostfil.

 

Det fiffiga med denna startdiskett är att du inte behöver ha själva programmet Ghost installerat, utan nu sköts allt från denna diskett, inklusive nätverkskopplingen.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[bild bifogad 2007-01-06 21:32:57 av //gästen]

[bild bifogad 2007-01-06 21:34:04 av //gästen]

904941_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

!OFFTOPIC!

Detta blir lite offtopic men ett tips.

När du tar en "print screen" ska du gärna ta bort musen.

!OFFTOPIC!

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Ursäkta att jag klampar in i tråden och ställer fråga hoppas att det är ok för trådskaparen, startdisketten kan man lägga den på en cd ?

Om man nu råkar ut för ex virus och vill ghosta hur/var ställer man in att den externa disken skall användas eftersom det är där man har ghostfilen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sköter allt från disketten, när du bootar så gör du det från denna diskett och får fram i "Dosmiljö", där du väljer att du vill köra från din externa enhet där du har din ghostfil, den fungerar ju även i nätverket,och sedan väljer du vilken enhet du vill ghosta till.

 

 

Gör man det lugnt och stilla så fungerar det bra.

 

 

Naturligtvis kan du göra en bootbar cd/dvd också om du inte har en diskett-enhet, då väljer du att göra en sådan istället.

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-01-06 22:05:14 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, glömde att bocka ur rutan denna gång, använder muspilen i vissa print screener ibland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

tack för ditt svar , ag har Ghost 9 och när jag nu kopierar så inte fanken bootar datorn om i kör i Dos utan den fortsätter i Windows , hittar inte heller möjligheten att skapa disk eller annat media för startdisk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...