Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DAT och USB


CD-R

Rekommendera Poster

 

Har SONY´s DAT-bandspelare TCD-D8 och steroemick. Tidigare redigerat inspelat material i FastEdit. Nu köpt ny dator och DIGAS redigeringsprogram. Kan jag föra över material från DAT till nya datorn enbart genom att ansluta DATn till datorns USB 2.0? Eller måste jag skaffa mig ett USB-ljudkort och sätta emellan bandspelare och dator? Tacksam för alla tips. Jag är skitdålig på sånt här

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller måste jag skaffa mig ett USB-ljudkort och sätta emellan bandspelare och dator?

Efter att ha googlat på din spelare så är svaret vara att du måste ansluta den till ett ljudkort som har spdif.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack Nisse! Men räcker det med SPDIF koaxialkabel? Eller måste jag dessutom ha ett USB-ljudkort? I så fall vilket skulle du rekommendera?

 

undrar okunnig :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller måste jag dessutom ha ett USB-ljudkort?

Du måste ha ett ljudkort som klarar digital in och ut.

 

Jag har själv aldrig använt DIGAS men jag tror inte att det blir några problem. Det bästa är att du pratar med personalen i en musikaffär, de är nästan alltid mycket kunnigare inom området än personal i datorbutiker.

 

Det här kortet är prisvärt och USB-anslutet http://www.musikborsen.se/ sök på

134366 (det går inte att direktlänka). Om det är en stationär dator som du har så kan du även överväga att köpa ett internt PCI-ljudkort, lite billigare men kanske inte lika flexibelt (jag skulle nog köpa ett externt USB eller FireWire kort).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD-R skrev:

 

Har SONY´s DAT-bandspelare TCD-D8.

Inte ofta en fråga om DAT dyker upp här. Har själv en TCD-D100 och en stationär DAT. Vill kunna föra över material (musik) till datorn och bränna. Naturligtvis med bibehållen kvalitét. Inget MP3 junk. Är DIGAS något för detta?

 

NWM skrev:

 

Du måste ha ett ljudkort som klarar digital in och ut...som har spdif.

Vad rekommenderas? Och följer något program med, eller måste jag köpa separat?

Anslutning via S/PDIF är given.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ofta en fråga om DAT dyker upp här.

Nä det är sant, trodde att det bara var jag och du som körde DAT.

 

Och följer något program med, eller måste jag köpa separat?

Det brukar följa med skapliga editeringsprogram men den mesta programvaran är nog inriktad mot musikskapande.

 

Själv använder jag "Foundry's Sound Forge LE" vilket är enklare och billigare än proffs versionen men duger åt mig.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...