Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder på TV


polo

Rekommendera Poster

Hej!

Jag försöker skapa DVD-skivor för visning av foton på TV:n med hjälp av Photoshop Elements 3.0, men bildkvaliten blir inte bra! Programmet verkar ställa ner upplösningen när jag skapar bildspel för DVD.

Frågan är: kan jag någonstans själv påverka vilken upplösning bilderna ska ha?

 

Tacksam för svar! (Frugan börjar undra om det var så smart av mig att skaffa digitalkamera...)

 

Tommy

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-24 11:52:12 av polo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för svar! (Frugan börjar undra om det var så smart av mig att skaffa digitalkamera...)

Haha! sött!

 

Joo, det går säker på "inställningar"("options").

Sparar du i bästa kvaliten på jpeg/jpg?

 

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du för att få bilderna till DVD och hur visar du dem på TV?

 

Om det är som en dvd(film) kommer upplösningen inte att kunna blir bättre än 720x576 som är vad dvdstandarden föreskriver.

 

Bortsett från upplösningen fungerar färger annorlunda på TV.

 

Men lika bra (dåligt) som bilder ser ut på "köpfilmer" ska det i alla fall gå att få.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jo jag sparar bilderna i den upplösning jag får från kameran dvs 2800 x 2100, då blir varje bild på ca: 2 MB.

 

Det som retar mig är att när jag kikar på bilderna direkt från kameran så ser dom helt ok ut på TV:n men inte när jag bränner dom på DVD.

 

Ha det bra!

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaret! Jag använder dels Photoshop Elements 3.0 där jag skapar bildspel och programmet skickar mig sedan till mitt Premier Elements 1.0 där jag skapar DVD:n med menyer med mera. Och precis som du säger så är upplösningen när jag går in i Premieres "Project Settings" maximerad till 750 x 576.

 

Så innebär det kanske att jag i praktiken kan glömma att kolla på digitalbilder via DVD-spelare /TV utan att bilderna skriker "kolla pixlarna"? (Jag har faktiskt inte tänkt på om färgerna blir rätt eller inte.)

 

Men, ok att premiere är anpassad mot DVD-standarden men redan när jag skapar ett bildspel för visning på datorn i Photoshop Elements 3.0 ( och där jag sedan kan välja att göra en DVD av detta via Premiere) så ställs upplösningen ner så kraftigt att det ser pixligt ut även på bildskärmen. (och jag lyckas inte påverka det via några av de inställningar jag har hittat)

 

Jag läste även om ett ganska nytt CD-format för Windows "Skriv till CD-guide"som heter "Highmat" vilket jag förstås provade men tyvärr stödjer inte mina DVD-spelare som är kopplade till TV det formatet så jag har inte kunnat jämföra resultatet.

 

Tja, jag verkar inte komma längre så jag är tacksam för alla förslag...

 

Ha det bra!

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Varför gör du bildspelet i Photoshop Elements, när du sedan går vidare till Premiere Elements? Vore det inte smidigare att göra bildspelet direkt i Premiere? Jag har kollat att programmet kan importera olika dimensioner på fotofiler direkt utan kvalitetsförluster.

 

Sedan är det en annan sak att jag inte har något större förtroende för Premiere-seriens förmåga att bränna DVD med bra kvalitet. Jag gör i stället så att jag exporterar filmen/bildspelet via Movie med DV-kvalitet och bränner den avi-filen i Nero. Har inte upplevt att det i något fall blivit "pixligt".

 

Du kan väl testa!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag gjorde ett snabbt test och det blev klart bättre än tidigare!

 

Jag avmarkerade funktionen att automatiskt ställa in storleken på bilderna i Premiere Elements och satte istället själv upplösningen för varje bild till 648 x 486 - inga pixliga bilder längre...

 

Jag får leka vidare med olika inställningar så blir det säkert bra.

(Har du några tips om vilka inställningar du använder i "Project Settings" motsvarande så skulle det vara intressant att ta del av dem...)

 

 

Tack för hjälpen!

 

Gott Nytt År!

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Kul att det funkade bättre. Om jag fattar dej rätt ändrar du storleken på bilderna, innan du lägger in dem i Premiere Elements och det tycker jag verkar onödigt jobbigt.

 

Som jag skrev tidigare låter jag PEl sköta storleksändringen och bilderna behöver inte vara lika stora från början (men helst större än 720x576 för att inte få pixlighet). Funkar om du i Projects Settings under General har en bock i rutan för Scale clips to project dimensions when....

 

Vill du själv skala en viss bild använder du Effects Control som finns under Window. Gör så här:

 

- ställ Timeline-markören på den bild på Timeline som du vill skala,

- öppna Effects Control,

- klicka på bilden i Monitorn,

- i Effects Control blir Motion svartmarkerad/aktiverad. Klicka på triangeln t.v. i Motion-raden och utvidga menyn,

- här kan du nu se bl.a. bildens position och skalning. Ska bildens proportioner behållas måste det finnas en bock i rutan för Uniform Scale. Du kan ändra bildens skalning antingen genom att i Monitornmed musen dra i någon hörnmarkering eller att i undermenyn till Scale (triangeln längst t.v. på Scale-raden) använda skjutreglaget eller lägga in ett tal på storleksförändringen. Obs att du här kan gå över 100%!

- om du t.ex. vill visa två bilder samtidigt kan du också justera bildernas placering, enklast genom att helt enkelt med musen dra bilden i Monitorn till den plats du önskar.

 

Jag har inte ändrat något under Project Settings utan där ligger de data som programmet genererade när jag installerade det.

 

Lycka till och Gott Nytt År!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu när det är nytt år så skulle det ju vara ... om inte det här skulle lösa sig genom lite nya, friska tag!

 

Jag gjorde som du beskrev i ditt sista inlägg och allt var frid & fröjd ända tills jag skulle bränna DVD:n. När det var en 4-5 % kvar av bränningen i Premiere så blev det ERROR! (Försökte med 3 skivor, samma resultat)

 

Så då tänkte jag att jag (enligt ditt exempel) skulle prova med Nero 6 UE istället, så jag gjorde som du och exporterade en AVI-fil via "Movie" i Premiere.

Resultatet? Jo, mitt Nero stödjer inte avi-formatet! (pust...)

 

Har du skaffat lämpliga Codec`s separat eller ingår det i din version?

 

 

Hälsningar!

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej, igen!

 

Kan inte förstå att det inte funkar för dej, när du kör alternativet över att exportera till Movie i Elements och sedan bränna i Nero. Jag har testat hela kedjan efter att ha laddat hem trialversionen av Elements och har inte fått några problem med Nero, där jag använder Nero Vision Express.

 

Kolla vilka Settings du har när du exporterar till Movie. På General har jag File type: Microsoft DV AVI och på Video Video Compressor: DV (PAL).

 

Om du har använt dessa inställningar och Nero fortfarande inte tar filen föreslår jag att du kollar om det finns aktuellare uppdateringar till din Nero-version.

 

Problemet med att bränningen avslutas, innan den är helt klar, har diskuterats tidigare i detta forum men jag kan inte påminna mej att det har kommit fram en entydig lösning. Men som jag sagt tidigare: Premieres export direkt till DVD ger i mitt tycke en sämre kvalitet i förhållande till att gå via Movie och ett annat brännarprogram.

 

Några codecs utöver de som följer med programmen har jag inte använt.

 

Hör av dej igen om hur det går!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...