Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ftp-server" + router


mac77

Rekommendera Poster

Hejsan allihopa!

 

Här kommer en novis med problem.

 

Jag har köpt mig en nätverkshårddisk som även ska kunna fungera som en ftp-server. Inställningarna på själva hårddisken är inte krångliga - men hur gör jag med routern så att man kan komma på disken utifrån?

 

Ingående delar:

Nätverkshårddisk:

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=491111 med programvara NAS-BASIC41, LOADER 067

 

Router:

Dell Wireless 2350 Broadband Router

 

DSL-modem:

D-link DSL-300T

 

Jag har ställt in en fast IP-adress i hårddisken/servern där jag även fått markera vilken mapp jag vill dela med mig av (read only) till "anonyma" och även skapat ett användarkonto+lösenord med egen mapp. Jag har i routern sett att hårddisken där har blivit tilldelad en annan ip-adress.

 

Hårddisk/server (inställt av mig): 192.168.2.6

Tilldelad adress av router: 192.168.5

 

Jag har en fast ip-adress 83.209.XX.XXX för min internetuppkoppling.

 

Hur ska jag gå till väga för att t ex kunna länka till bilder som finns på hårddisken/servern som ligger i den mappen jag valt att dela med mig av?

 

Vore jättetacksam för lite hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur gör jag med routern så att man kan komma på disken utifrån?

Det första du behöver göra är att ställa in routern på att göra sk "port forward" på port 21 till IP-adressen som disken har.

 

Det här är eforum, det finns inget som heter här. Klistra bara in URLen rakt upp och ner så kommer eforum att känna igen den och göra en länk.

Vidare är långa url:ar ett elände (inte bara på eforum) då de lätt går sönder som din gjorde, använd gärna någon av tjänsterna surl.se, shorl.com eller tinyurl.com för att korta ner sådana där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk/server (inställt av mig): 192.168.2.6

Tilldelad adress av router: 192.168.5

Utgår från att du bara slarvat när du skriver 192.168.5 och menar 192.168.2.5 Logga in i Dell Wireless 2350 och kolla vilka ipnr som delas ut via DHCP, förmodligen så delar den ut med start 192.168.2.1 och uppåt, gissningsvis till 192.168.2.100 Du skall inte ange ett ipnr i DHCP scoopet utan välj ett utanför t ex 192.168.2.253 (gissar att routern har 254).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt läsa mig till på det här forumet, och att port 21 ska öppnas i routern har jag förstått - men kan inte hitta inställningen för det i kontrollen för routern. Kruxet är att för att göra avancerade inställningar i routern så får jag upp "unauthorized 401 i IE." Se bild: http://img187.imageshack.us/my.php?image=felmeddelandeavancerat8cj3.jpg

 

Någon idé på hur jag ska försöka få det att fungera?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inloggad som "Administratör"? Har du provat med att göra en reset av routern?

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgår från att du bara slarvat när du skriver 192.168.5 och menar 192.168.2.5 Logga in i Dell Wireless 2350 och kolla vilka ipnr som delas ut via DHCP, förmodligen så delar den ut med start 192.168.2.1 och uppåt, gissningsvis till 192.168.2.100 Du skall inte ange ett ipnr i DHCP scoopet utan välj ett utanför t ex 192.168.2.253 (gissar att routern har 254).

 

Naturligtvis har jag slarvat...satt ända in på småtimmarna och försökte få till det...men utan att någon provar från "utsidan" så vet man ju inte om det fungerar ändå.

 

Det är som du skriver 192.168.2.5 som routern tilldelat åt hårddisken/routern.

 

Om jag nu ger hårddisken/servern Ip-nummer t.ex 192.168.2.253...vad ska jag då skriva för adress på t.ex en bild för att komma åt servern? ftp://192.168.2.253/bild.JPG gissar jag att det inte skulle fungera, det är väl bara på mitt hemmanätverk den har den ip-adressen...

 

Om jag kan aktivera DMZ-värd för ip-nummer som jag ger hårddisken/servern, kan det hjälpa? Men jag vet fortfarande inte vad jag ska skriva för adress "utifrån" för att komma åt den.

 

"Still confused, but on a higher level"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara knepigt att inifrån komma åt FTP-servern med det externa numret men det beror på routern och jag vet inte hur din Dell fungerar i det fallet. Det ipnr som du skall testa är 83.209.XX.XXX (som du skrev i din fråga).

 

Om jag kan aktivera DMZ-värd för ip-nummer som jag ger hårddisken/servern, kan det hjälpa?

 

Det skulle jag inte råda dig att göra, dels för att det förmodligen inte hjälper och dels för att FTP-servern blir mer exponerad.

 

[log]DMZ, förkortning av DeMilitarized Zone, "demilitariserad zon", ett vanligt förekommande arrangemang för datorer som måste vara mer eller mindre direkt anslutna till Internet för att fylla sin funktion och därför exponeras mot omvärlden, till exempel externa webbservrar och e-postservrar.

 

Ett DMZ är ett isolerat subnät som placeras utanför det skyddade nät där arbetsstationer och interna funktioner finns.

 

Maskiner som placerats i ett DMZ måste anses vara utsatta för alla typer av attacker och ska därför inte innehålla någon funktion som inte absolut behövs för uppgiften eftersom varje extra funktion innebär ökad sårbarhet. Normalt används samma intrångsskydd mellan ett DMZ och det interna nätet som mellan det senare och Internet.[/log]

http://sv.wikipedia.org/wiki/DMZ_%28Internet%29

 

Förövrigt så svarar din FTP-server när jag provar att ansluta till den, självklart har jag inte försökt att logga in.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick inte att lägga till bild så jag svarar på mitt eget inlägg:)

 

Förövrigt så tycker jag att du skall sätta ett lösenord på din FTP, annars sitter snart även fhe och tittar på hur du ser ut:)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[bild bifogad 2006-12-22 11:11:14 av NWM]

[inlägget ändrat 2006-12-22 11:14:16 av NWM]

899755_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...