Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

högfrekvent ljud i datorn?? hjälp.


behedwin

Rekommendera Poster

funderar lite på det dyrare trots att det skulle svida lite i plånboken... hoppas att det även kan va en invenstering för framtiden då det förhoppningsvis kan behållas när jag köper nya delar om nått år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att det även kan va en invenstering för framtiden då det förhoppningsvis kan behållas när jag köper nya delar om nått år.

Precis så tänker jag oxså. Köpte ett dyrt nätaggregat till min arbetsdator för snart tre år sedan och det har hängt med alla uppdateringar av grafikkort och CPU så om man slår ut kostnaden över tid så var det billigt.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har börjat få dett meddelande i windows... kan det ha med mitt nätagg att göra? vet ni vad det betyder?

"Vad är det för konstigt felmedelande jag börjat få upp??

 

Så här står det

 

"Attribute Seek Error Rate Changes from 200 to 100" (siffrorna i slutet varierar från gång till gång.

 

Vad betyder detta och vad är det för något jag bör göra?"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder detta och vad är det för något jag bör göra?

Du bör ta en backupp på dina data för det är en hårddisk som håller på att gå i pension.

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det program som jag själv använder (inte bara till det så klart) är Everest som du hittar här (Home är gratis men själv kör jag Pro, tror dock att även Home har funktionen) http://www.majorgeeks.com/download4181.html (se bild). Det finns fler program som övervakar S.M.A.R.T men jag kommer inte på något just nu men du kan ta en titt hos någon hårddisktillverkare.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[bild bifogad 2006-12-19 16:59:47 av NWM]

[inlägget ändrat 2006-12-19 17:00:46 av NWM]

898736_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har HDD Health installerat och det visade sig tydligen att det var därifrån dessa meddelanden kom.

jag bifogar några bilder på hur HDD Health ser på mina hårddiskar

 

http://img114.imageshack.us/img114/8928/1yo1.jpg

http://img186.imageshack.us/img186/8871/2gw8.jpg

http://img114.imageshack.us/img114/6416/3pi6.jpg

http://img114.imageshack.us/img114/4975/4kq9.jpg

 

där är info om mina två diskar och deras info om S.M.A.R.T

 

säg till om du vill se mer info... eller om jag bör pröva det programmet du pratade om.

 

finns det några testprogram för att testa mina diskar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upps ... glömde bort dig. Helt klart ett hårddiskproblem bilden http://img114.imageshack.us/img114/8928/1yo1.jpg visar på det. Även temp värdet (som inte anges i grader) är onormalt. Ta en backup av data och prova sedan med att partionera och formatera om hårddisken, inte alls säkert att det hjälper men skadar inte att testa.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Back-up är gjord.

 

jag laddade hem diagnostic program för hårddiskarna. inget av de programmen visade några fel, körde "djup" gående scan (tog flera timmar).

 

dessa fel som HDD Health hittar, hur trovärdiga är dom egentligen? Jag har aldrig haft något problem med mina diskar förren jag installerade HDD Health och den började varna för detta...

 

Borde inte leverantörens program hitta något?

 

Jag ska ändå ta o göra en formatering av hela kalaset så då får vi se om problemen fortsätter. Men först firar vi JUL :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara ett falsklarm, det händer. Om du inte märker några fel när du använder datorn så tycker jag att du skall köra vidare men vara extra noga med att ta backuper.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bugar igen för goda svar!!

 

dock så undrar jag lite över en sak gällande mitt nätaggregat...

det verkar vara nätaggregatet som strular och framför denna pipande ton hela tiden (även i avstängt läge).

 

kan nätaggregatet skada mina andra komponenter ifall jag nu inte byter ut det direkt? pipandet stör inte särskilt när datorn är igång då det är andra ljud som överröstar, och när datorn är avstängd så slår jag bara av huvudströmbrytaren till hela paketet och då dör ljudet och stör inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan nätaggregatet skada mina andra komponenter ifall jag nu inte byter ut det direkt?

Troligtvis så slutar datorn bara att fungera om det går sönder men det kan hända att det säger: Poff, så är moderkort, CPU, minne, HD, grafik adjös:thumbsdown: En av orsakerna till att man inte skall köpa billiga nätaggregat.

 

Hur stor risken är för ett omfattande haveri vågar jag inte säga. Jag tror att "pipet" i sig är helt ofarligt, det beror förmodligen på att någon komponent i aggregatet självsvänger men det är en gissning så länge man inte har undersökt aggregatet. Jag skulle nog köra vidare om det var mitt aggregat men skicka inte en faktura till mig om det säger poff :)

[Tack & bock för poängen]

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2006-12-21 17:14:39 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

Om du är söker på att ljudet inte kommer från nätaggregatet så misstänker jag att det är en spole som ger det högfrekventa ljudet. Tryck lite försiktigt på spolen när strömen är på och datorn är i viloläge. Tryck även lite försiktigt på kondensatorerna (de i sig själv lär inte tjuta men det är inte skadligt att ta på dem och det kan kanske du kan höra varifrån ljudet kommer på det viset).

Intressant synvinkel, väl värd att lägga på minnet. Poäng! :thumbsup: Det är kul ibland att läsa hur du (och andra) angriper problem. Själv har man ju ofta sina "inkörda spår" som man utgår ifrån...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har man ju ofta sina "inkörda spår" som man utgår ifrån...

Det har vi nog alla, en av orsakerna till att jag läser eforum även om jag inte har några problem (eller rättare sagt inga problem som eforum kan lösa hur brett eforum än må vara:))

 

Tackar och bockar för poängen och en önskan om ett gott nytt år.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har vi nog alla, en av orsakerna till att jag läser eforum även om jag inte har några problem (eller rättare sagt inga problem som eforum kan lösa hur brett eforum än må vara:-))

Inte heller jag lider av några som helst problem – inte några som inte berör skallen i alla fall! :)

 

Tackar och bockar för poängen och en önskan om ett gott nytt år.

Var bara roligt att finna en anledning att ge tillbaka en liten poäng (jag har ju fått endel av dig :-))! Och gott nytt år på dig själv! Hur bra det nu kan bli i ett iskallt fukt-Stockholm?! ;) (att det är kallt som i Sibirien, här uppe var luften är torr som fnöske, är lite smått av en illusion. Däremot är mina händer söndertorkade nu med spruckna småsår...). (Intressant vetande; kapitel 17, rad två ;))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...