Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte skicka e-post!


gavagai

Rekommendera Poster

Jag förstår inte vad som hänt. Jag har mitt e-post-konto hos sajthotellet.com, men skickar via Uppsala universitets nätverk. Helt plötsligt kan jag inte skicka e-post. Det samlas en massa e-post-meddelanden i min utkorg (i Outlook Express). Enstaka gånger när jag försöker skicka, så skickas något av dem iväg, men det är kanske ett av tio. Jag har ringt universitetets nätverkssupport, och de sade att det borde funka. Gav mig rådet att ominstallera e-post-kontot. Det har jag gjort. Det finns ingen logik i vilket e-post-meddelande som ibland råkar skickas. Det kan vara till en adress som den annars vägrar helt att skicka till. Det har hållit på så här i några dagar, och jag börjar bli desperat. Kan någon hjälpa mig?

 

Felmeddelande:

 

Det gick inte att skicka meddelandet på grund av att servern inte godkände en av mottagaradresserna. E-postadressen som inte godkändes är sara@melonia.com. Ämne '', Konto: 'pop3.sajthotellet.com', Server: 'smtp.uu.se', Protokoll: SMTP, Serversvar: '550 <sara@melonia.com>: Relay access denied', Port: 25, Secure (SSL): Nej, Serverfel: 550, Felnummer: 0x800CCC79

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har du kollat så du inte har Secure Socket Layer (SSL) förvalt?

 

Ditt problem kan enligt länken inträffa då. Läs vidare här:

http://www.tiscali.co.uk/help/email/oe_errors_0x800ccc79.html

 

Sidan beskriver också hur du gör för att åtgärda det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är "saras" riktiga adress du skrivit helt öppet på internet är det inte särskilt schysst. Hon kan nog räkna med en hel del skräppost när epost-skördar-robotarna hittar hit.

 

Har tyvärr inget konkret svar på din fråga

 

Det jag kunde hitta med google var följande:

du kan kolla så att du inte har SSL inställt i din outlook

 

Starta Outlook Express

Gå in på Verktyg

Sen Konton

Klicka på anslutningen och avancerat

Kryssa ur säker anslutning SSL för smtp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min adress som står där, så det är bara mig själv jag lämnar ut, men det kan ju vara bra att ändra det ändå kanske. Ska göra det. (Oops, gick visst inte...)

 

Nej, det är inte SSL-problemet.

 

Flera idéer?

 

[inlägget ändrat 2006-12-14 21:46:15 av gavagai]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon kan nog räkna med en hel del skräppost när epost-skördar-robotarna hittar hit.

Nej det behöver hon inte vara orolig för, jag har haft ett antal adresser planterade på eforum i flera år (jag vet att idg också har det) och det kommer inte ett spam eftersom det är få eller inga robotar som orkar köra alla javascript innan de harvar outputen (inte värt besväret, bättre att harva någon annanstans... Så här ser adressen ut när roboten hittar sidan:

 

sara<script type="text/javascript">
document.write('@');</script>
<noscript>(a)</noscript>melonia.com

 

[inlägget ändrat 2006-12-14 22:04:03 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sara<script type="text/javascript">

document.write('@');</script>

<noscript>(a)</noscript>melonia.com

 

Ja så ser det ut i profilen, men om du kollar källkoden för första posten i tråden så står det ju i klartext. Va bra om de inte hittar adressen ändå men jag brukar ha för vara att inte posta epostadresser i klartext för säkerhets skull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a så ser det ut i profilen, men om du kollar källkoden för första posten i tråden så står det ju i klartext.

Jag klippte det där från första inlägget i tråden och inte från någon profil.

 

jag brukar ha för vara att inte posta epostadresser i klartext för säkerhets skull.

Naturligtvis en bra princip, jag gör samma sak. Men det är rätt stor skillnad på det och att klaga på andra som gör det och skrämma dem med att de orsakat lidande för någon/sig själv; utan att först kolla upp om så faktiskt är fallet.

Funktionen finns där för att folk inte ska behöva vara försiktiga eftersom e-forum inte alltid besöks av mest insatta användarna.

 

Innan eforum började med script-varianten byttes @ ut mot en liten bild på ett @, vilket retade gallfeber på folk som skrev kodexempel där det ingick @, exemplen gick sönder när man klippte och klistrade. Erik ändrade enligt mitt kodförslag här //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=666983#667226 för ett par år sedan.

 

Så småningom ska ju eforum bytas ut till en annan produkt, vi får hoppas att konverteringen inte gör saker till det sämre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första inlägget finns fullständigt i metataggen description där epostadressen är fullständig, känns som det är ännu värre.

 

Kanske koda om det lite för säkerhets skull också.

 

Tråden kanske ledde till nåt bra ändå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...