Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Abonnemangs(b)låsningar


Donsko

Rekommendera Poster

Då var man där igen då. Man har slutit ett avtal utan att vara medveten om det.

 

Denna gång var det företaget KeyCode AB som genom Gothia Financial Group AB skickade en påminnelse på en faktura som ej var betald.

 

Varför? Enligt KeyCode så har jag ingått ett avtal med dem som innebär att jag abonnerar på deras tjänst (borttappade nycklar hittar tillbaka). Jag var såklart lyckligt ovetande om detta till påminnelse brevet dök upp i brevlådan idag.

 

Varför? När KeyCode’s säljare ringde mig förra året i december och föreslog att jag skulle fortsätta ett år till med mina nyckelringar jag fick när vi köpte lägenheten för 4 år sedan, sa jag ja. Under hela samtalet (som inte tog särskilt lång tid) sades ingenting om att detta skulle innebära att jag förband mig att fortsätta med tjänsten(abonnera). Jag fick en faktura nån vecka senare med just den summa som vi kommit överrens om så jag betalade som vanligt fakturan via nätet. Här begick jag mitt första “fel” (om man inte räknar med att jag borde ha pressat säljaren om vad det egentligen var han sålde),jag borde enligt KeyCode (och Konsumentköpslagen) läst villkoren på baksidan av fakturan. Hur många fakturor läser du baksidan på? 90% av de fakturor jag får är kritvita på baksidan. Dessutom hade jag ju gjort klart med säljaren vad som skulle köpas…

 

Nästa “fel” jag gjorde var att helt sonika slänga ett “brev” från KeyCode i pappersåtervinningen. Jag antog att de ville sälja på mig ett nytt år med deras tjänst, vilket jag inte ville. Alltså slängde jag det i återvinningen. Det antagandet kostade mig 50,- i påminnelseavgift. Någon chans att säga upp avtalet innan jag var tvungen att betala var det inte tal om då uppsägningstiden är 2 månader innan nästa årsabonnemang påbörjas…

 

När jag ringt/mailat med bolagen så hänvisar de bara till att avtalet inte kan upphävas och att fakturan måste betalas. Nu har jag som sista åtgärd skrivit ett långt mail till KeyCode med en ingående förklaring på problematiken och ett hot (om man vill kalla det så) om att sprida informationen om deras usla försäljningsknep genom insändare, bloggar och hemsidor.

 

[edit]Den sista åtgärden fungerade inte...så nu skickar jag ut detta till så många jag kan komma åt...

 

Har du råkat ut för nåt liknande?

 

Tycker du att denna typ av försäljning är OK? (dvs. där köparen för avtalet först efter genomförd affär)

 

Hur mycket måste man som konsument ta reda på själv i din mening?

 

Enligt distans- och hemförsäljnings lagen är det ok att bifoga ett avtal tillsammans med varan eller med fakturan. Hur blir det då när många företag kräver att man själv betalar för frakten när en vara ska skickas åter?

 

 

P.S. Man önskar att säljare skulle var tvungna att läsa upp hela avtalet i telefonen, då skulle det inte bli så många samtal/säljare/kväll och dessutom skulle de inte få nåt sålt...

 

www.donning.net

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur många fakturor läser du baksidan på?

 

Min morsa råkade ut för klistriga försäljare för Telenor f d Vodaphone när hon var och handlade en dag för ett tag sedan.

 

Ja, ni vet försäljare av mobiltelefonabonnemang som smäller upp sitt feta stånd precis vid ingången till ett varuhus. Trots att man inte visar något intresse utan bara passerar, så nog kommer en klistrig försäljare och viftar med sina broschyrer och några A4:a fulla med information, som dom måste få ur sig när man är som mest jäktad. Lockbetet kan också vara en mobiltelefon. Numera brukar jag vifta bort dom med att jag har bundet abonnemang och kan inte byta. Då backar dom och går sin väg.

 

Morsan råkade ut för en sådan försäljare. Försäljaren hade klottrat ned hela pappret som var tänkt att fyllas i av kund, så det skulle inte gå att använda. Morsan frågade om hon inte kunde ta med sig pappret och titta på hemma, så kunde hon kanske återkomma. Försäljaren nekade henne pappret. Hon kunde inte få det med sig det hem och läsa.

 

Så nog var där någon fallgrop i det försäljaren hade presenterat och som denne hoppade över väldigt bra. Ni vet ju vilken mundiarré försäljare har. Dom kan sälja en använd disktrasa och få en människa att köpa den.

 

Tja, lite kort om att läsa finstilta på fakturornas baksidor.

 

Har du råkat ut för nåt liknande?

 

Nej, jag har inte råkat ut för något liknande.

 

Jag vill gärna se papper och avtal innan jag säger "ja" till något överhuvudtaget. Sedan försöker jag att undvika att svara när försäljare ringer mig. Känner igen deras harang till telefonnummer, som man sedan inte kommer fram på när man försöker ringa tilbaka.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...