Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kaffekvarn


Monshi

Rekommendera Poster

Juletid.

 

Funderar på om man för engångskull ska ge en present som den andra faktiskt kan tänkas använda och gilla. Ja tillochmed önskas den!

 

Otroligt men sant!

 

vad undrar ni kanske? Rubriken säger väl det! En kaffekvarn. En liten, billig och bra, en svår kombination.

Fast kanske man blir nöjd med det man skaffar. Ja köper åt annan.

Lite att köpa grisen i säcken dock.

 

Ja - den som jag fått tips om är denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98853

Billig - JA. Liten - JA

och hyffsat bra tror jag...

 

Kaffet ska finfördelas för en Pressobryggning. Så värst noga med finfördelningen är det väl inte då?

 

Att kvarnen är liten är ett krav!

Eller kan man satsa på en stavmixer eller liknande? Eller ska man ha en speciell utrustning för att mala kaffe. Kaffe smutsar ned en del så en egen kvarn är kanske att föredra. mmh, kan man kanske köpa hela kakaobönor också...

 

Någon?

Tankar?

hjälp...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där fanns - noll information.

Storlek?

Nåja, inte så stor.

 

Pris på nätet 229 kr +frakt = 278 kr (enligt Prisjakt)

I butik - 279 kr.

Oj vilken skillnad!

 

tack för tipset!

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vilken typ av information du egentligen vill ha, men här kommer ett försök:

När man brygger kaffe är malnigsgraden viktig, eftersom det avgör hur mycket man ”drar ur” kaffet och bestämmer därmed smaken en aning. (Jag förmodar att det samma gäller espressobryggning.) En kaffekvarn av den typen du länkade till ´maler´ kaffet med hjälp av ett par knivar. Hur länge man maler avgör hur fint malet kaffet blir. Har du ett riktigt malningsverk så ställer man istället in malnigsgraden genom något vred. (Jämnare och smidigare malning.) Kaffekvarnen du länkade till får man mäta upp hur mycket kaffe man behöver. Kaffekvarnar med en behållare för det omalda kaffet och en separat behållare för det färdigmalda kaffet brukar man istället ställa in hur många koppar man vill brygga genom ett vred. (Bekvämare.)

En stavmixer tror jag inte fungerar så bra faktiskt. Då är nog apparaten du länkade till klart bättre. (Även om de ´maler´ på liknande sätt.)

 

Personligen tycker jag att kaffe man maler själv blir mycket godare. (Rekommenderar javabönor. :) ) Kaffebönerna förvarar man med stor fördel i frysen.

Jag fann faktiskt lite allmän information om kaffe här: http://www.netonnet.se (Hushållsprodukter – Espressomaskiner. Klicka på rutan ”Information” till höger.)

 

Är det en person som gillar kaffe (eller vill börja gilla det) så är en kaffekvarn absolut en bra present.

 

Lycka till med julshoppandet!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Information är inget problem att finna:

http://www.kaffeinformation.se/

 

Jag tänkte ta en titt på den på Siba, men den lilla Boschen är nog en bra instegsmodell. Liten och hyffsat trevlig att ha på diskbänken. Låter förjävligt, "maler" som man kan förvänta sig, dvs inte helt jämn storlek på resultatet och kanske inte helt lämplig för espresso.

 

Ett litet helvete att hålla ren.

 

Nåja, som sagt, ingen dyr pryl direkt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, de har jag ögnat igenom...Även Råd och Röns mer omfattande text om testet än den du länkat till.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag inte köpt någon men snackat lite med en kille i en kaffebutik, http://www.kaffemaskinen.se/ , samt i en anan butik med kaffemaskiner och båda var överens - inte ens värt att kalla en skapelse som den Bosch jag länkat till för en kvarn...

 

Så nu finns det tre klasser att titta på om man stryker den:

Sibas lågprisalternativ (279 kr)

Vitvarujättars enkla maskiner, om nu Krupps ex.v. är en jätte. Pris omkring 650-800 kr.

Kaffemaskinspecialsters märken, dvs märken jag aldrig hör talas om tidigare, från 850 kr - 3 000 kr.

 

Ska skärskåda testerna jag sett en gång till....

 

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mening är:

Kaffemaskin FTW(For The Win) som kan göra bra:

Lattes.

Wiener Mellange.

Vanligt Kaffe.

Espresso.

 

 

Det är vad man behöver:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asch, nu blev det ingen, inte från mig. Hon får en men av några hon träffar på juldagen.

 

Så här sitter jag med några goda kaffebönor och funderar på hur jag ska kunna ge dem till henne på julafton utan att hon anar vad hon kommer att få på juldagen...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att det blev leveransförseningar (inte ovanligt i dessa dagar) och att hon ska få julklappen efter jul. Inte så speciellt kul kanske, men det räddar överraskningen med de andras present. Eller kan du säga att butiken måste ha glömt att mala bönorna. (Man brukar ju även kunna få kaffebönorna malda i butiken om man vill.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...