Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutin "aktiverad men inte startad"?


samichlaus

Rekommendera Poster

Jag har en Compaq Presario 8670se, och Windows XP med SP 2, med dels något slags Soundblaster Audigy, och dels integrerat ljud (Realtek AC'97) på moderkortet. Jag får inte ljudet att fungera hur jag Har än gör. Har laddat hem flera olika drivrutiner för båda ljudkorten men utan framgång.

 

Om man kikar i Enhetshanteraren på Ljud- video- och spelenheter, så står det under Status-fliken: "Drivrutinen är aktiverad men har inte startats" för både Soundblasterkortet och AC'97. Vad sjutton menas med det?

 

Kör man dxdiag så säger den att drivrutinen saknas, och likadant i Creative Diagnostics, så det är ju nåt tjafs med drivrutinen.

 

Jag har fått överta datorn av en kille, och för honom funkade ljudkortet, men jag tror att han gjorde nån slags systemåterställning innan jag fick datorn.

 

Kan man få den där j-a drivrutinen att "startas" istället för att bara "aktiveras"?

 

Väldigt tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...med dels något slags Soundblaster Audigy, och dels integrerat ljud (Realtek AC'97) på moderkortet.

 

Kolla i BIOS om du inte kan inaktivera det inbyggda ljudkortet på moderkortet.

Om du inte hittar det i BIOS, så finns kanske en bygel att göra det med.

 

Kan man få den där j-a drivrutinen att "startas" istället för att bara "aktiveras"?

 

Jag tror ljudkorten krockar med varandra, därför aktiveras inte drivrutinen för ditt PCI-ljudkort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att deaktivera on-board-ljudet i BIOS, men det hjälper inte. Det står samma sak - för båda ljudkorten - "Drivrutinen är aktiverad men har inte startats." oavsett vad jag gör. Har testat med ett gammalt ljudkort också, som funkade i min gamal win 98-burk, men samma sak där.

 

Jag har testat att plocka ur soundblasterkortet och bara köra med integrerade ljudet, men det fungerar inte heller.

 

Just nu har jag soundblasterkortet på skrivbordet (dvs urplockat ur datorn), men jag ska pröva deaktivera on-board-ljudet i BIOS igen och installera Soundblaster från scratch (så gott det nu går med alla drivrutiner jag prövat innan..).

 

Tilläggas ska väl att jag inte har några konflikter i enhetshanteraren, allt ser bra ut med undantaget att drivrutinen som sagt "inte startats".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej just en fundering

 

I Win 98 så finns de ett SET kommando för Soundblasterkortet i autoexec.bat. Kan de vara något sådant som saknas?

 

Har du provat att installera om de interna ljudkretsen?

 

Kanske är jag ute och cyklar, har ingen XP.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat hem flera olika drivrutiner för båda ljudkorten men utan framgång.

Där tror jag att du närmar dig lösningen på problemet. Är du säker på att det är rätt drivrutin som du har försökt installera ("Drivrutinen är aktiverad men har inte startats" indikerar att det är ett drivrutinsproblem).

 

Börja med att ta hem Everest home som du hittar här http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en Programmet talar om vilken hårdvara du har i datorn (ofta med en länk till tillverkaren). När du vet vilket SB kort som du har så går du till deras webbplats och tar hem rätt drivrutin.

 

Det går utmärkt att använda både AC'97 och SB samtidigt men det kanske är smart att börja med ett av dem och då ger SB kortet bäst ljudkvalitet.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse: problemet är att jag inte vet vilken drivrutin jag ska ha. Kortet har modellnummer SB0370 (eller SB0379 för att vara mer exakt, om jag har förstått saken rätt). Jag har använt Everest, men jag ser inget där som ger en ledtråd till vilken av Creatives drivrutiner som är rätt.

 

Datorn är en Compaq Presario 8760se och ljudkortet är ett sånt där OEM-kort, dvs Creative har ingen speciellt drivrutin för SB0370. Jag har testat flera som finns på Creatives supportsida. (Alla jag testat är avsedda för någon variant av Soundblaster Audigy.)

 

Men oavsett om det är en konflikt mellan korten eller drivrutinsproblem för Soundblasterkortet så borde ljudet kunna fungera när jag monterar ur det och bara kör med det integrerade ljudet, men det blir samma fel då, "Drivrutinen är aktiverad men har inte startats", men alltså gällande AC'97-drivrutinen.

 

Eftersom problemet kvarstår med Soundblasterkortet urplockat så misstänker jag att det antingen är problem på en djupare nivå i hårdvaran, eller Windows XP som inte fixar det.

 

Eftersom jag fått datorn i andra hand så är dess historia lite dunkel, och vidare så har jag inte någon originalskiva med installationsprogran. Det känns inte så kul att köpa ett nytt (måhända billigt) ljudkort för att upptäcka att inte heller det fungerar.

 

Jag har varit i kontakt med Compaqs support, som till min förvåning svarade snabbt och engagerat, men de verkar inte veta huruvida datorn levererades med Soundblasterkortet installerat eller ej, för de hänvisade bara till drivrutiner för det integrerade ljudkortet. Det ligger ett återställningsprogram på datorn som kan återställa bl a drivrutiner. När jag gör det för ljudkortet så står det att "drivrutiner för SBLive Audigy installeras". Jag vet inte var det är för kort, för Live! och Audigy verkar vara två olika serier på Creatives hemsida.

 

Jag är tacksam för era svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, det protesterar direkt "VIA AC'97 Audio chipset does not exist on this system" ungefär.

 

Men tack ändå! Jag kämpat vidare, det är enormt jobbigt att inte ha ljud på datorn..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...