Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP Home edition syns inte på hemnätverket där det finns två XP Pro


DR D

Rekommendera Poster

Har två datorer med XP Pro och en med XP Home Edition.

 

Har dem i arbetsgruppen MSHOME, men det är bara de två XP Pro som kan hitta varandra och dela utdelade filer. PÅ Mina Nätverksplatser syns inte den med XP HE.

Det konstiga är att jag kan komma åt de utdelade mapparna på de två XP Pro från HE-datorn genom att skriva "\\datorns namn" uppe i explorerfältet...men når inte HE-datorn på motsvarande sätt från de andra. Kan skriva ut från HE-datorn genom nätverket (skrivaren är kopplad till den ena XP Pro)

 

Har aktiverat NetBios över TCP/IP på alla och har gästkontot aktiverat på alla...

Har kört "Konfigurera litet nätverk..." så de bör ju ha samma inställningar...

Vad kan det bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På lan har vi samma problem alla med Home brukar inte komma in och sen kommer alla Pro in.

men ajg vet itne vad felet e.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På lan har vi samma problem alla med Home brukar inte komma in och sen kommer alla Pro in.

men ajg vet itne vad felet e.

Vilket upplysande svar, frågeställaren blev säkert jätteglad.:thumbsdown:

 

Åter till frågan, har du provat med att ansluta mot ipnr istället? T ex \\192.168.0.2\utdelningens_namn

 

Har du någon mjukvarubrandvägg på någon av datorerna?

 

Posta och berätta hur det gick så går vi vidare därifrån.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kopplat ur mjukvarubrandväggarna.

Kan inte gå in med ip-nr, bara genom "\\namn på andra datorn".

Så jag kan utbyta filer men Home är alltså inte synlig på de andras Nätverksplatser och vice versa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara problem med "rättigheterna".

 

Testa följande:

 

Gå in i Kontrollpanelen och användarkonton, öppna ditt konto.

Till vänster har du två rutor!

Den översta ska heta "Närliggande aktiviteter", direkt under ska det stå Hantera mina nätverkslösenord, klicka på den länken.

 

Då kommer en ny ruta upp som heter Lagrade användarnamn och lösenord.

 

Klicka på "lägg till" och du ska få upp en ruta som heter "Egenskaper för inloggningsinformation".

 

Där ställer du in följande:

 

Server=Namnet på datorn

Användarnamn=Namnet på datorn\kontonamnet "dessa kan vara olika beroende på vad man skrev i när systemet installerades"

 

Lösenord=Ska vara tomt.

 

Godkänn=Ok

 

Detta kanske du måste göra på alla dina datorer, så det gäller att skriva in rätt, speciellt när det gäller Användarnamnet.

 

För säkerhets skull startar du datorn, kolla nu om det kan fungera bättre.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Allt löste sig ändå - men fråga mig inte hur... Det enda jag gjort är startat om datorerna ett par gånger (av andra andledningar) och nu när jag kolla finns Home Edition-datorn med på Nätverksplatserna. Hur skumt som helst . Datorer är underbara (när allt funkar :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...