Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blockad IP-adress, varför hur åtgärda?


AIL

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis dragit igång en e-maillista på googlegroups. När jag förra veckan skickade testmail verkade allt fungera som det skulle men nu när listan precis startat får jag inte längre några mail från listan till min egen adress som är en chello-adress.

 

Om jag förstår felmeddelandet på googlegroups rätt så är IP-adressen som gruppmailet skickas ifrån stoppat hos chello och levereras inte till min mail. Kan detta stämma? Varför fungerade det i så fall förra veckan och hur gör jag för att lösa det hela?

 

Jag kopierar in femeddelandet här nedanför. Är mycket tacksam för hjälp! Blir aninen konstigt när jag som startat listan inte själv får mailen...

/Anna

 

Received: by 10.35.127.7 with SMTP id e7mr2514349pyn.1165257531752;

Mon, 04 Dec 2006 10:38:51 -0800 (PST)

Received: by 10.35.127.7 with SMTP id e7mr46776672pyn;

Mon, 04 Dec 2006 10:38:51 -0800 (PST)

From: Mail Delivery Subsystem <mailer-daemon@google.com>

To: grbounce-fVhEAAUAAACPETD-ljRZxuTJNftZj2eA=anna_malmqvist=chello.se@googlegroups.com

Subject: Delivery Status Notification (Failure)

Date: Mon, 04 Dec 2006 10:38:51 -0800 (PST)

Message-Id: <generatedid--7674224690184431230@googlegroups>

 

This is an automatically generated Delivery Status Notification

 

Delivery to the following recipient failed permanently:

 

anna_malmqvist@chello.se

 

Technical details of permanent failure:

PERM_FAILURE: SMTP Error (state 9): 551 Mail from your IP is currently blocked based on RBL listing

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din ISP tror att det är spam, eftersom ip-numret finns med i RBL.

 

Det står längst ned i ditt felmeddelande:

 

Technical details of permanent failure:

PERM_FAILURE: SMTP Error (state 9): 551 Mail from your IP is currently blocked based on RBL listing

 

RBL = Real-time (Spam) Black Lists

 

Det finns en tidigare tråd om det här, där både RBL och chello var inblandat:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=566498

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär det att googlegroups i allmänhet är blockerade eller just den server mina gruppmail skickas från. För det kan väl inte vara just min gruppadress som är blockad. Den startade jag igår så ingen borde hunnit spama från den.

 

Undrar också över det här dold.se som gör reklam på idgs site. Om jag använder deras tjänst, kan det då "lura" chello att släppa igenom mail från gruppadressen? Eller har det med helt andra saker att göra?

 

Jag har tittat på den gamla tråden nu men förstår ändå inte riktigt vad jag kan göra föra att få bukt med problemet. Jag ringde till Chellos fantastiska (ironi) kundservice och kom till slut fram till en tjej som började babbla om att jag skulle kolla mina serverinställningar på epostkontot. Jag har ingen vidare koll på sådant här, men det kan väl ändå inte ha något med saken att göra eftersom alla andra mail kommer fram. Blir så trött.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chello är begränsat nyttiga - för att inte tala om deras felmeddelande som är totalt onyttiga, i vart fall om de inte innehöll mer än det du återgav. Det intressanta är vilken IP-adress är blockad, därefter kan man kolla upp på vilka blocklistor den är blockad och om det finns spam tillgängligt från den IP-adressen, därefter kan man åtgärda ev problem och ev få Chello att släppa igenom mailen.

 

Innebär det att googlegroups i allmänhet är blockerade eller just den server mina gruppmail skickas från

Svårt att svara på utan att veta antingen vad Chello har i sina blocklistor eller vilka IP-adresser googlegroups använder. Och dina gruppmail kan gissningsvis skickas från olika IP-adresser.

 

Undrar också över det här dold.se som gör reklam på idgs site. Om jag använder deras tjänst, kan det då "lura" chello att släppa igenom mail från gruppadressen?

Knappast. dold.se lär gömma "din" IP-adress, men inte IP-adressen som googlegroups skickar från. Och det är gissninsgvis den adrsesen som är listad, inte din. (det *kan* vara din också, i och för sig, men det är mindre sannolikt).

 

Så - innehåll meddelandet från Chello brevhuvudet ("headers") från det mail som inte nådde fram? Vilket IP-nummer skickades det från?? Om inte annat: lägg till en hotmailadress du har tillgång till på utskickslistan och om det kommer fram kan du på det se precis vilka IP-adresser som är inblandade och kolla upp var och en av dem (i och för sig kan IP-adressen varit temporärt listad, eller bara listad i en intern blocklista, så det är inte säkert att det går att få fram nåt ens när man har avsändande IP-adress).

 

Hälsn

Claes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...