Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips till en köpsugen - ny stationär burk


JBear

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska köpa en ny PC. Den ska vara tyst, klara snabb intankning och redigering av dv-filmer, kunna leverera rörliga bilder från nätet - jag ser mycket på t ex SVT:s program i efterhand, och lyssnar mycket på musik, och skulle också vilja göra det trådlöst på TV/stereo i annat rum.

 

Den ska också orka rendera tif-bilder i Photoshop 7 medan jag lyssnar på radio och bränner en dvd med bilder, kollar mailen och surfar samtidigt.... allltså orka jobba med många olika tunga saker samtidigt.

 

Den ska ha dagens teknik med dual core eller vad man kallar dom olika varianterna av två eller fler processorer eller vad det går ut på... (jag är rätt obevandrad i den senaste begreppsvärlden). Ha stor hd, 300-400 Gigabyte, och givetvis snabb den med.

Således: TYST, SNABB, MODERN i towerutförande, vad har ni för tips på detta? Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket får den kosta? Både tyst och snabb är kanske inte direkt oförenligt men det gör att prislappen åker upp en hel del.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker 12000?

Med skärm... eh...

Annars är knäpptyst förstås inget krav, och inter spelar jag spel över nätet heller så att grafikkort och processorer måste vara i SAAB-klass...

 

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JBear skrev:

 

Räcker 12000?

...grafikkort och processorer måste vara i SAAB-klass...

12000 räcker inte till SAAB-klass... :)

 

Processor: Intel Core 2 Extreme QX6700 9450:-

Grafikkort: Gainward 8800GTX 768MB GDDR3 6295:-

PSU: Enermax Galaxy 2900-3500:-

 

Därutöver behöver du "bara" moderkort, RAM, monitor, DVD, chassi, HD osv.

 

Priser från Komplett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12000 räcker inte till SAAB-klass... :)

6000-8000 för en bra skärm och det måste du nog ha om du skall ha glädje av att kunna köra alla programmen på en gång.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

 

6000-8000 för en bra skärm...

Jag tänkte föreslå Samsungs nya givna köp, SyncMaster 305T, men det kanske är över SAAB-klass...?

Väntar med spänning på att den ska dyka upp till försäljning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag och Maratonmannen är överens om att in- och utmatningsenheter är viktiga och får kosta.

 

Men jag vet inte, är inte 30" i största laget? Visst upplösning kan man nästan inte få nog av men kan det inte bli lite "tennismatch" med en så stor skärm? Jag vet inte, har bara testat 30" i butik och det blir ju inte riktigt samma sak som att sitta och jobba vid den.

 

Dessutom så lär det väl krävas ett grafikkort i klassen 5kkr även om man inte vill spela. Jag väntar nog tills Martonmannen köpt en SyncMaster 305T och kommit med ett utlåtande (men lite sugen är jag redan, det skall erkännas:)).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och INTE spelar jag spel över nätet heller så att grafikkort och processorer måste vara i SAAB-klass...

= behöver alltså INTE vara i SAAB-klass, jag skrev otydligt och stavade fel, men nu har väl det rättats till.

Kul lina för övrigt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sidospåret nu men vad menas egentligen med SAAB-klass? Om det hade varit slutet på 70-talet eller början på 80-talet hade jag förstått, men nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara på en superdator i största allmänhet, som den i Linköping, hos SAAB.

 

Ur Corren augusti 2002:

I går invigdes Sveriges snabbaste superdator i Umeå. Den får inte vara snabbast länge. I oktober är Nationellt Superdatorcentrum i Linköping redo att ta över förstaplatsen.

Superdatorer är dyra. Men genom att bygga ihop flera små datorer blir det billigare med superprestanda. Då kostar det ändå omkring 11 miljoner kronor att bygga Linköpingssystemet, som består av 400 av de modernaste processorerna från Intel.

 

Stordatorn kommer att användas av akademiska forskare från hela landet och för väderprognoser och klimatforskning av SMHI och Rossby Centre i Norrköping.

 

Linköpings tur

I går var projektledaren för Nationellt superdatorcentrum, Niclas Andersson, i Umeå för att delta i invigningen av en Superdator där. Den datorn får äran att vara snabbast i landet under några månader. Sedan är det Linköpings tur.

 

-- Så är det i den här branschen. Vår dator i Linköping kommer kanske att vara snabbast under något år, men inte längre.

 

Niclas Andersson menar att det är smart att satsa nationellt på stordatorer. Utbildningsdepartementet är med och delfinansierar för att forskarna vid universiteten ska få tillgång till stor datorkraft.

 

Stolt över ordern

Snabbheten handlar också om prestige. Det är förstås kul att vara snabbast. Prestige är det också för det lilla företaget Advanced computer technology i Linköping, att få leverera systemet. Vd Ramiz Zand är stolt över ordern. Datorerna som ska ingå i systemet skeppades hit från Taiwan, och är så många att Advanced computer tvingats låna lagerutrymme hos grannföretagen.

 

224 enheter sätts ihop

Jesper Stödberg, Mattias Johansson och Johnny Andersson har det ärofyllda uppdraget att sätta samman de 224 enheterna till en fungerande dator. Den kommer att hamna på omkring 60:e plats i världen i Superdatorernas egen rankning.

 

Nya nätverk byggs

På Superdatorcentrum kommer en äldre maskin att gå i pension, medan den hittills snabbaste -- kallad Ingvar -- får jobba på ytterligare lite. Utöver den nya Superdatorn kommer nya datornätverk att byggas speciellt för bland annat Saab, anpassade för kraven på militär säkerhet.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-06 18:13:13 av JBear]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske något i stil med denna http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

 

Med tanke på det du vill göra så låter någon av Intel eller AMDs dubbelkärniga CPU som ett bra val, någonstans runt AMD 4200 X2 (eller motsvarande Intell). 2 GB minne är en god investering tycker jag.

 

Kanske du kan spara in lite på grafikkortet (kortet i maskinen som jag länkar till är lite spelbetonat). Om du får in det i budgeten så tycker jag att du skall satsa på en egen disk för XP och program, förslagsvis en av de mindre Raptor diskarna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320144

 

Monitor är lite knepigare, kanske en standardbetonad 19" (1280x1024) med DVI anslutning. Har du råd så tycker jag att du skall satsa på en 20" som klarar 1600x1200.

 

Dell säljer en 24" wide 1920x1200 för 7 870,94 kr vilket är ett helt klart trevligt pris http://snipurl.com/14d96 (länken kortad och leder till Dell).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med separata hd:ar tycker jag verkar jättebra, en snabbsurrande med begränsat lagringsutrymme för operativ och program och en bauta för filmerna och andra filer.

Vem skruvar ihop sånt bra och billigt på beställning?

Är komplett.se bästa tipset.

 

Jag vill samtidigt berätta om min stackars kollega som handlat av Dell, bland annat valde hon ett tv-kort också (insticksmodell för bärbar Dell Inspire). När kortet la av säger Dell nu. mindre än ett år efter inköp, att hon får vända sig direkt till den engelska tillverkaren, Dell byter inte in det mot ett nytt.

DET hade till och med Elgiganten gjort...

 

Men åter till huvudspåret:

Var handlar jag en bra burk för 12000 med skärm, med ovanstående spec som jag tycker verkar lysande, dvs två kärnor i hjärnan, två hd varav en snabb mindre för operativ och program och en 19 eller möjligen 20-tummare.

 

PS jag rekommenderar även lite geniknölsgnuggande på en av mina andra stötestenar, “Har jag klanatat till det - eller förlåter XP mig detta...”

/XP-forumet/

 

Ha en bra kväll, jag jobbar vidare på jobbet där alla datorer fungerar finemang tack vare servertekniker och helt andra resurser än hemma.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med separata hd:ar tycker jag verkar jättebra, en snabbsurrande med begränsat lagringsutrymme för operativ och program och en bauta för filmerna och andra filer.

Det är trevligt med ett snabbt disksystem. Med fördel så läger du sedan XP:s växlingsfil på den stora datadisken för då kan XP läsa in ny kod från systemdisken samtidigt som kod i RAM som inte används kan växlas ut till den andra disken.

Vem skruvar ihop sånt bra och billigt på beställning?

Är komplett.se bästa tipset.

Har bara gott att säga om komplett.se. Men det beror lite på var du bor, i Stockholm så är http://www.webhallen.com väldigt bra och har trevliga priser, även http://www.mycom.se/ är bra men webbhallen är lite billigare och har ett större sortiment. http://www.inwarehouse.se/Default.aspx och http://www.dustin.se/dacsaportal/ är även de bra, kanske bättre till och med men de är något dyrare.

 

Du tjänar lite på att bygga själv och så är det roligt och lärorikt.

PS jag rekommenderar även lite geniknölsgnuggande på en av mina andra stötestenar, “Har jag klanatat till det - eller förlåter XP mig detta...”

/XP-forumet/

Länk tack, jag är lat:)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2006-12-06 19:21:38 av NWM]

[inlägget ändrat 2006-12-06 19:22:18 av NWM]

[inlägget ändrat 2006-12-06 19:24:12 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du råd så tycker jag att du skall satsa på en 20" som klarar 1600x1200.

 

Dell säljer en 24" wide 1920x1200 för 7 870,94 kr vilket är ett helt klart trevligt pris http://snipurl.com/14d96 (länken kortad och leder till Dell).

Att spela i Widescreen och t ex 1680x1050 känns mycket behagligt då bredden ger ett naturligare synfält för ögonen. Är själv en gamer som skaffade Mikrodatorns "bästa budgetval" från Viewsonic. Kan rekommendera den varmt, kostar från ca 4000kr:

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=vx2025w

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
NWM skrev:

 

Dessutom så lär det väl krävas ett grafikkort i klassen 5kkr även om man inte vill spela. Jag väntar nog tills Martonmannen köpt en SyncMaster 305T och kommit med ett utlåtande (men lite sugen är jag redan, det skall erkännas

Skärmen är testad i senaste MikroDatorn, men att köpa tidningen som PDF låter sig icke göras. Köpet går inte igenom. :(

 

Det står i alla fall bl.a. följande "Samsung Syncmaster 305T Betydligt bättre bildkvalitet än hos konkurrerande 30-tumsskärmar..."

Den har två dual link DVI-D mot HP:s 3 dual link DVI-D.

Det är framför allt för dual DVI-D jag ämnar köpa.

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-17 19:46:21 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv lite sugen på en 305T

If you're looking for a top-shelf 30-inch LCD monitor with outstanding performance and image attributes, the Samsung SyncMaster 305T is as good as it gets.
Säger PC Magazine http://www.pcmag.com/article2/0,1895,2071730,00.asp

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...