Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Imageready


PCsnubben

Rekommendera Poster

Om man ska göra en animerad gifbanner som ska bestå av två olika bilder som flyter över från den ena till den andra transparent (morfar), hur gör man det i imageredy, går det alls ?

Jag försökte men det går ju bara att redigera en bild i taget när man väljer "animera", det verkar inte gå att lägga in två olika bilder...

Ska jag skaffa ett morfprogram kanske ...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur bokstavligt du menar att "morpha"?

 

Skapa två lager, ett för varje bild.

 

Skapa en frame (i animationsdelen) och sätt där lageropaciteten till 100% för det ena lagret och 0% för det andra. Skapa en ny fram och ställ in det omvända.

 

Välj därefter "tween", vad du vill "tweena" samt antalet frames som ska stoppas in mellan de två du har.

 

[Edit]Korrigerat :)

 

[inlägget ändrat 2006-11-28 17:36:33 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

 

När man gjort detta och provkört i ImageReady, hur sparar man den som animerad gif ? Jag hittar inget sånt alternativ ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ska du "optimera" bilden - klicka på Optimized i bildrutan och ta fram optimize-fliken. Där kan du bl a välja GIF.

 

När du är nöjd med det väljer du "File->Save optimized as...".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

 

Nu fick jag problem med filstorleken.

de två filerna som används är på ca 10 kb styck.

Men jag får inte ner storleken på den animerade filen under 100kb...

 

Jag använde 5 bildrutor som tweenar mellan mina två bilder.

Bild 1 är 2 sek, bild 2-6 är 0,1 sek och sista bilden är 2 sek.

Sen loopas hela sekvensen.

 

Går det att få ner filstorleken mer, hur kan jag göra ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massvis med saker att göra men det är svårt att veta utan att veta hur bilderna ser ut.

 

Du sparar väl som animerad GIF? I så fall ska du se till att använda så få färger som möjligt. Kanske övergången duger med 1 eller två bilder istället?

 

Just en ävergång tror jag är "dyr" att göra eftersom i princip alla pixlar ändras mellan varje bild. För att storleken ska hållas liten vill man se till att så få pixlar som möjligt ändras mellan olika rutor.

 

Om du vill så kan jag försöka. Vill du inte posta en länk till bilderna här går det bra att maila, adressen finns i min profil.

 

[inlägget ändrat 2006-12-08 10:18:11 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag testat lite.

 

Jag drog ner på antalet färger och stängde av "dithering" för att slippa de lite fula mönster som kan uppstå då. För ändamålet så tycker jag färgerna duger så men det kan man ju ha olika åsikt om.

 

Med denna ändring blev det 59KB totalt.

 

För att komma ner ytterligare i storlek skulle jag vilja ha samma bakgrund på alla bilder eller bara ändra något enstaka föremål i bakgrunden. Som det är nu flyttas allt runt och det är långt ifrån optimalt om man vill få en liten bild som resultat.

 

Kanske jag pysslar vidare med bakgrunden ikväll eller imorgon, vem vet :)

 

[bild bifogad 2006-12-09 09:50:11 av lizardKng]

894285_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...