Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

administratör hjälp!


tankado

Rekommendera Poster

Jag har en fråga om windows xp home edition.

Jag vill veta hur jag som administratör kan konfigurera en annan användares användningområden. Alltså hur man ställer in vad en användare får göra, webbsidor som får besökas eller inte, vilka mappar dom har tillträde till och blockera funktionen att ladda ner. Hur gör man?

 

 

Tack På Förhand !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Home är lite begränsat när det kommer till att ställa in användarnas rättigheter. Bifogar ett alternativ som ger dig lite fler möjligheter.

 

 

[log]Setting File permissions on XP Home

Written By: Richard | Views: 3055 | Print Tweak | 3/19/2002

 

 

There's a tweak listed on the site for getting XP Pro security settings on XP Home. It's good, but I've found an easier way to set sharing permissions on folders. You can use the GUI instaed of the more complicated command line without having to go into safe mode.

 

1. Click on the start button

2. Then run

3. Type shrpubw

4. Chose the folder whose permissions you want to change and give the share a name

5. Click next, now you can chose custom if you want to have full options.

 

Quick Tip: In order to set file permission in windows XP Home, the file system must already be converted to NTFS. For more information on how to convert your file system, click here. [/log]

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

[inlägget ändrat 2006-11-27 21:48:54 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbsidor som får besökas eller inte

Det går inte att göra i själva Windows XP, då får man ha en brandvägg i datorn som innehåller funktionen som brukar kallas föräldrakontroll eller ett program för föräldrakontroll (Parent Control) t ex NetNanny.

 

blockera funktionen att ladda ner

Bör gå att konfigurera Internet Explorer så att det inte går att ladda ner, alternativt i någon föräldrakontrollprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...