Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga in på WindowsXp Pro första gången mm


Holger1

Rekommendera Poster

Har jobbat med W98 i många år. Har nu WXP. Köpte ny dator med XP förinst. Startade datorn. Upp kom inloggn. ruta. Loggade in med Namn och ett lösenord. Öppnade sedan utforskaren.

Där fanns under Dokument osettings: Administratör , Mitt namn, All Users och Def users. Förstår inte vad allt kommer ifrån. Vad har jag gjort för fel?

Jag har aldrig förstått det här med anv.konton administratörer osv.

Det borde finnas otaliga som gjort detta för första gången.

Snälla .Var finns det att läsa om hur man använder WXp . Om man aldrig sett det förut. Har plöjt igenom otaliga skrifter men ingen börjar från allra första början. Alla förutsätter att man redan kan! Ok jag använder datorn och allt fungerar, men jag blir mer och mer irriterad över att alla begriper men inte jag. Hjälp snälla.

Holger!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Administrator" hör till adminstratörskontot

"Mitt namn" hör till just ditt användarkonto

"All users" innehåller mappar som delas av samtliga användare

"Default user" är en mall-mapp som används när nya användare läggs till. Lägger du alltså till användaren "NY" så kommer en mapp "NY" läggas till i documents & settings och grundinnehållet i denna kommer att kopieras från "Default user"

 

För dig kommer alltså mappen "Mitt namn" vara den intressanta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som komplettering till det Anjuna skriver så är det så att du har gjort alldeles rätt och det är meningen att det ska vara så.

 

Om du vill läsa något grundläggande så kanske någon av dessa böcker kan vara något:

http://www.bokus.com/b/9144027257.html

http://www.bokus.com/b/9178825814.html

http://www.bokus.com/b/9189493265.html

http://www.bokus.com/b/9188783588.html

Finns med all säkerhet fler, jag har själv inte läst några av dem så det är exempel och inga rekommendationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet. Men jag förstår inte, Vem är Administratör?

Andra jag känner har inte ngn Administratör. Hur har de gjort första gången. Jag har inte kunnat få ngt svar. De vet inte(!) Ngn annan hjälpte dem. Tack ändå.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Holger1 skrev:

Jo jag vet. Men jag förstår inte, Vem är Administratör?

Andra jag känner har inte ngn Administratör. Hur har de gjort första gången. Jag har inte kunnat få ngt svar. De vet inte(!) Ngn annan hjälpte dem. Tack ändå.

 

Ett konto på datorn heter Administratör, som har behörighet på hela datorn. Loggar du in som Admin kan du ändra andra konto på datorn. Alltså andra användares konton. Radera filer med mera, som inte en vanlig användare på datorn kan göra.

 

Loggar du in som Admin på datorn, så är det du som är det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar och bockar. Jag skall köpa och plugga. Kanske lär jag mig varför Adminisratör finns när bara en användare kommer att använda datorn.

Vad skall det användas till mm, mm,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat så har det vid ett flertal tillfällen i Eforums trådar varit bra med ett reservkonto när inloggningen i XP plötsligt har börjat krångla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutord. Jag är ledsen att av alla jag frågat-innan jag köpte datorn-ingen berättade att jag skulle logga in som Admin (med eller utan lösenord?)

Inte heller stod det ngt om detta någon annanstans jag läst heller.

Bl a. Windows XP utan o innan. Så visst har jag missat något.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får ett särskilt konto som heter Administratör förutom ditt eget "Mitt namn" beror på hur datortillverkaren har gjort installationen. Naturligtvis så ska du använda kontot "Mitt namn". Åtminstone endera av All users och Def users finns i Windows 98 också, det är bara det att där var motsvarande mappar mer dolda, C:\Windows\Profiles (eller något liknande).

 

Du kommer nog snart in i Windows XP, så stora skillnader mot Windows 98 är det inte. När min pappa (född -27) gick över från 98 (eller kanske 95) till XP för 4 år sedan så hade han inga särskilda problem, och han kunde i alla fall inte fråga mig för jag hade ingen XP-dator då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...