Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Palme-vapnet ??


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Nu när den s.k "Mockfjärds-revolvern" har hittats är spekulationerna

i full gång om den eventuellt kan vara revolvern som användes vid

mordet på Olof Palme.Visserligen har kulorna i revolvern samma

blysammansättning som kulan som hittades vid Palmes kropp,men

det bevisar egentligen ingenting,bara att kulorna kommer från

samma ammunitionssats.Min personliga åsikt är att mordet på

Olov Palme aldrig kommer att klaras upp,tyvärr.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt är att det vore banne mig inte en dag för tidigt att lägga ner hela utredningen och pyssla med lite mer vardagsnära saker istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förstå att dom varit lite extra intresserade av vapnet. Även om ammunitionssatsen omfattar några miljoner patroner så är det det enda vapen dom känner till som har använts i kriminella sammanhang. Allt talar ju för att den låg i sjön långt innan Palme sköts så det borde inte betyda något annat än att ett vapen kan avföras. Går det inte att provskjuta så får dom väl åka till finnland och karva i telefonstolpar, inbrotstjuven skall ju ha pangat lite privat innan han sålde vapnet till rånarna.

Men som Lizard sägger. Det kanske är dags att lägga ner nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt klart lizard. Hög tid att lägga ner nu.

 

Finns det ingen prescriptionstid (stavning) på statsministermord?

 

Dessutom anser väl en stor del av befolkningen (bland annat jag) att Christer Petters­son var den skyldige och att sätta dit en död mördare är inte så lätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen prescriptionstid (stavning) på statsministermord?

Det finns på mord och det är 25 år och så lång tid har det inte gått än. Dessutom ville väl sossarna avskaffa preskriptionstiden helt och hållet på mord, så om de kommer tillbaka till makten kan vi väl räkna med en utredning som pågår in i nästa århundrade, bekostade med våra pengar naturligtvis.

 

Låt karln få vila och gå vidare för guds skull.

 

[inlägget ändrat 2006-11-22 18:35:04 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att uppmärksamheten kring denna pickadoll beror på att det är expressen och inte polisen lyckats hitta den. Tycker det är lite lustigt att aftonbladet har det som huvudnyhet och lyckas skriva långa artiklar utan att nämna detta.

 

Att det skulle vara någon aktivitet eller aktiv spaning i palmemordsutredningen idag betvivlar jag starkt för övrigt.

 

Hela palmegruppen jobbade under hela 2005 enbart med tsunamikatastrofen. Vet inte vad den sysslar med idag men inte är dem med mordet iaf.

 

Nu har det iofs gått 20 år sedan mordet men det är en skamfläck internationellt att ha ett mord på en ledande politiker ouppklarat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att uppmärksamheten kring denna pickadoll beror på att det är expressen och inte polisen lyckats hitta den.

Polisen ansåg väl att det fanns mer akuta saker att lägga pengar och resurser på än att som Expressen hyra in externa dykare.

 

Nu har det iofs gått 20 år sedan mordet men det är en skamfläck internationellt att ha ett mord på en ledande politiker ouppklarat.

Det finns gott om ouppklarade politiska mord runt om världen och i historien. Det finns ju inte alltid en vilja att reda upp dessa av olika skäl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns gott om ouppklarade politiska mord runt om världen och i historien. Det finns ju inte alltid en vilja att reda upp dessa av olika skäl.

Helt klart har Anjuna rätt i vad han skriver , ingen med normal tankeverksamhet kan väl påstå att Palmemordet inte skulle vara uppklarat om det inte finns en och annan hund begraven, det är ett mord som någon i betydande ställning inte vill ha uppklarat, allt annat är ett gigantisk misstag med tanke på alla de miljoner/miljarder som lagts i jakten på mördaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en och annan hund begraven, det är ett mord som någon i betydande ställning inte vill ha uppklarat,

Det är min inställning när det gäller Palmemordet också. Precis som med de båda Kennedymorden vill man av olika anledningar ha en enkel lösning som folket kan acceptera. Dels för att lägga tragedin bakom sig och dels för att skydda sanningen från att komma ut. Det krävs inga konspirationsteorier för att hitta gott om personer, länder och organisationer som ville röja dessa bröder ur vägen. Samma sak gällde Palme i allra högsta grad.

 

Svenskarna vill nog i hög grad välja att tro på att Pettersson mördade Palme, det är liksom enklast och minst traumatiskt för landet på det viset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns gott om ouppklarade politiska mord runt om världen och i historien. Det finns ju inte alltid en vilja att reda upp dessa av olika skäl.

 

Jag vet inte om jag vill säga att det finns gott om politiska mord i länder som vi kan och vill jämföra oss med. Man får skilja på länder där polismakten och den politiska makten är samma sak. Att påstå (något som du iofs inte gör) att det skulle finnas en politisk ovilja att få detta mord ouppklarat tror jag är kvällstidningsnonsens.

 

När det gäller Palme tror jag att man i början av utredningen gjorde ett par stora misstag. Bla att man gick på PKK-spåret, helts såg en "värdig mördare" till mordet. Dra paralellen till Anna Lindh. Om inte Miailo har suttit på Sidsjön nu så hade det förmodligen spekulerats i ett organiserat och planerat politiskt mord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att påstå (något som du iofs inte gör) att det skulle finnas en politisk ovilja att få detta mord ouppklarat tror jag är kvällstidningsnonsens.

Det vet jag inget om, jag lapar inte glupskt i mig allt kvällstidningarna skriver som många andra på e-forum tycks göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på alla de miljoner/miljarder som lagts i jakten på mördaren

Fast å andra sida ver jag vet inte om det är så lätt att klara upp den här typen av mord, oavsett hur stor budget man har. Uppklaringsprocenten för "vanliga" mord är ju väldigt hög jämfört med andra brott, men i majoriteten av alla mord är gärningsmanen en nära annhörig/bekant som nästan ber om att polisen skall ta honom. När det gäller spaningsmord av den här typen så vette tusan om det är SÅ himla stor del som klaras upp. Vi får väl skriva till Leif GW och fråga (om han finns kvar på TV)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det monne en känga till regeringen, polisen eller säpo ?

När det gäller Palmemordet så tror jag helt enkelt det utfördes för väl för att någon av dessa skulle klara av att lösa det. Ingen speciell konspirationskänga i det fallet nej, men däremot tror jag att det ligger något större bakom än en alkis med en magnum. Jämförelsen med Kennedys hade att göra med sättet många verkar vilja nöja sig med den enkla lösningen (jag säger naturligtvis inte att det är uteslutet att det är så simpelt, jag säger bara vad jag själv tror)

 

EDIT: Man behöver inte gräva i kvällstidningar för att skaffa sig en alternativ åsikt till gemene man. Om den sedan ibland råkar sammanfalla med vad dessa råkar skriva kan inte jag hjälpa.

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-22 22:59:30 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det nu skulle vara mordvapnet dom hittat (vilket jag tvivlar på),

så återstår ju att hitta den som höll i vapnet mordnatten,vilket nog kan

visa sig i det närmaste omöjligt eftersom mördaren haft 20 år på sig

att sopa igen spåren,några fingeravtryck eller DNA-spår lär väl knappast

finnas kvar på vapnet efter att det legat så lång tid på sjöbotten.Så

tyvärr tror jag att mordet kommer att förbli ouppklarat,som jag skrev

i mitt första inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta med att hitta detta vapen är väl i första hand att kunna utesluta det från utredningen med ett helt träd med grenar på sidospår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...