Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera - olika alternativ?


L T

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en cirka fyra år gamma IBM-dator som jag vill förlänga livet på. Skall köpa en ny i vår men vill använda nuvarande fram till dess och sedan som andra-dator för att minska slagsmålen inom familjen. Används till wow, mfs, div bilspel med mera

 

Problemet är att den laggar med bl. a. wow (antar att det huvudsakligen är ett grafikproblem, d.v.s. att grafikkortet snor minne).

 

Konfig:

Intel® Pentium® 4 CPU 2.20GHz

Socket 478

Busshastighet 400 GHz

ACPI Uniprocessor PC

Total Memory 510MB

NVIDIA GeForce3 Ti 200 (AGP)

DVD-/CD-ROM-enheter Device

Har uppgrarderat med en extra hårddisk och en DVD-brännare.

Power supply enl spec 185W.

Skärm TFT 19”

 

Jag överväger nu följande alternativ

1. Utöka minnet till 1 GB (kostnad cirka 1200 kr)

2. Byta grafikkort till ”Asus GeForce 7600GS 256MB AGP” (kostnad cirka 1200 kr) http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1124337&node=503

3. Byta processor till Pentium M (kostnad cirka 2200 kr) http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=673250&node=523

Lutar mest åt alternativ 1 och 2 i kombination.

 

Ber nu forumet om råd

A. Tänker jag rätt i stort eller blir det återvinningscentralen.

B. Vilket/vilka alternativ ger mest effekt

C. Är grafikkotet 7600GS lämligt eller eldar jag för kråkor med tanke på de begränsningar som processor, buss etc. sätter?

D. Orkar min gamla Powersupply med ett byte till grafikort 7600GS. (vad drar ett geforce3 och ett 7600GS)?

 

Jag sökt och läst ett antal trådar på detta forum och imponeras av kunskapen. Är därför tacksam för råd och synpunkter.

 

Tack på förhand!

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-19 01:33:27 av L T]

[inlägget ändrat 2006-11-19 01:36:24 av L T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en cirka fyra år gamma IBM-dator som jag vill förlänga livet på.

Tycker jag är en bra tanke. :thumbsup: Inte bara för att få mer nytta av redan investerade pengar utan även för att kasserade datorer/komponenter är ett stort miljöproblem.

 

Problemet är att den laggar med bl. a. wow (antar att det huvudsakligen är ett grafikproblem, d.v.s. att grafikkortet snor minne).

Nja, GF 3-kortet har 64MB eget minne...

 

Power supply enl spec 185W.

Kommer med stor sannolikhet inte orka driva datorn med ett modernare grafikkort, så nätagget blir i så fall det första som behöver bytas ut. Och då blir mitt förslag följande:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322078

 

Förslag på grafikkort blir sedan inte ett från Nvidia utan i stället Ati X1650Pro:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325504

 

Att dubbla minnet till 1GB kommer ge ojämförligt bättre flyt i spelen. Men även det att uppgradera processorn var en bra tanke. Datorn kommer annars vara mycket sämre rustad att kunna ta vara på resurserna i ett grafikkort av idag. Och inte bara det... fortfarande är det processorn som har det största ansvaret vad gäller beräkningarna av fysiken (alla rörelser) i spelen samt förstås även den artificiella intelligensen i dem. På detta kommer givetvis bakgrundsberäkningarna som processorn hela tiden är sysselsatt med (OS:et och alla övriga program som också är igång). Är processorn då en orkeslös variant kommer detta självfallet att påverka flytet i spelen mycket negativt.

[inlägget ändrat 2006-11-20 12:28:27 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack RN för värdefulla råd. Du verkar ha bra koll på spelkrav i allmänhet och grafikkort i synnerhet.

 

Jag har beställt nytt minne nu, till att börja med, får se vad det ger.

 

Jag vill ha ett nytt grafikkort men helst slippa byta nätagg. Anledningen är ACPI coh BIOS, som jag tror på något sätt styr fläkten efter temperatur men jag har inte riktig koll så jag missstänker att jag kan få bekymmer där. Skall forska litet i detta i så fall och det kanske blir en annan tråd.

 

Hur om helst tänker jag att när nuvarande blir "andradator" så kan jag ta bort DVD-brännare, en disk och gammalt grafikkort vilka tillsammans åtminstonde borde dra 40-50W (gissar jag).

 

Jag har sökt en del efter uppgifter om effektförbrukning på olika grafikkort men inte funnit.

 

Undrar nu om du har någon uppfattning om vad ett kort i den här klassen, t. ex Ati X1650Pro, kan dra i W?

 

Till sist kan du kort berätta varför du tycker att Ati X1650Pro lämpligare/bättre än GeForce 7600GS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för poängen! :-)

Jag vill ha ett nytt grafikkort men helst slippa byta nätagg. Anledningen är ACPI coh BIOS, som jag tror på något sätt styr fläkten efter temperatur men jag har inte riktig koll så jag missstänker att jag kan få bekymmer där.

Nätagget jag länkade till klarar det nyare ATX 2.2 men är även bakåtkompatibelt med äldre standarder...

 

Jag har sökt en del efter uppgifter om effektförbrukning på olika grafikkort men inte funnit.

Titta runt lite bland Guru3D:s tester, de mäter nämligen alltid effektförbrukningen hos testade kort - eller rättare sagt datorns totala förbrukning med olika sådana. Här finns exempelvis sidan för X1650Pro för vilket de föreslår minst 350W och 18A på 12V om det sitter i en "mid-range PC":

http://www.guru3d.com/article/Videocards/388/3/

 

Till sist kan du kort berätta varför du tycker att Ati X1650Pro lämpligare/bättre än GeForce 7600GS?

Det är med anledning av att Ati-kortet kan erbjuda en aning bättre 3D-kvalité, och en av de viktigaste punkterna ur den aspekten är att det klarar HDR+AA genom SM 3.0. Jag syftar på FP16 HDR som används av bl a Oblivion, Serious Sam 2, Splintercell 3, Far Cry m fl.

 

Nu sätter iofs också spelmotorn upp hinder för ovanstående i diverse spel. Till rätt nyligen var hoppet stort för Far Cry inför patch 1.40 vilken skulle göra det möjligt med HDR+AA på Ati-kort. Men denna funktion skulle det visa sig sen var bortplockad p g a "brister i spelmotorn". Dock är det fullt möjligt i Oblivion och Serious Sam 2.

 

Nvidia klarade, ända fram till DX 10-serien GF 8800, som sagt inte FP16 HDR+AA genom SM 3.0 utan endast SM 2.0-varianten som används av kanske främst H-L 2 inkl diverse andra spel som använder Sourcemotorn.

 

Nu är X1650Pro iofs mer av ett budgetkort, och sådana plus kvalitetsinställningar (AA och/eller AF) är förstås en ekvation som rimmar lite illa. Därför tappar det kortet också rätt mycket av triumfkortet SM 3.0/HDR+AA... och 7600GS kan i samma veva ändå bli mer intressant (inte minst för att GF 7-korten är mindre strömkrävande än Ati:s närmaste motsvarigheter).

 

Nvidiakort fick fr o m GF 5 för några år sedan det s k UltraShadow - en funktion som jag uppskattar mycket. Det är en teknik för beräkningar av typ ljus-, dimm-, skugg-effekter som används av många spel, bl a de som är baserade på Doom 3-motorn (förutom givetvis Doom 3 så även t ex Quake 4, Prey). Gällande Doom 3 faller vissa rökeffekter helt bort och visas alltså inte överhuvudtaget med ett Ati-kort i datorn...

[inlägget ändrat 2006-11-22 12:46:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...