Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ata och Sata


s062dd

Rekommendera Poster

Jag har en ny burk med en sata disk i och den gammla burken som är 3 år så sitter det en ata disk i.Vill få in den gammla disken i den nya så jag har två diskar.funkar det? Misstänker att jag får köra den gammla disken via cd/dvd kabeln för sata har väll ingen extra kontakt? Är det sen bara å dra igång datorn å xp känner av att den gammla disken finns där?.Behöver lite hjälp här då jag är helt noll på detta.

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vill få in den gammla disken i den nya så jag har två diskar.funkar det?

 

Visst funkar det. Kör själv en SATA som systemdisk och en ATA-disk mera som skräpdisk. Där jag lagrar sådant som jag inte vet om jag vill spara eller inte.

 

Misstänker att jag får köra den gammla disken via cd/dvd kabeln för sata har väll ingen extra kontakt?

 

Är det en ATA-disk så får du låta den dela kabel med CD/DVD. Bygla disken som slave t ex. Sätt disken på kontakten som sitter på IDE-kabelns mitt.

 

Är det sen bara å dra igång datorn å xp känner av att den gammla disken finns där?.

 

Är inte ATA/IDE-disken systemdisk, så lär den dyka upp i Uforskaren som E: eller annan bokstavsbeteckning. D: lär CD/DVD-läsaren redan ha.

 

Förmodar att du har SATA-disken som systemdisk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo da,sata disken är systemdisken som är i den nya burken.När väl ata disken är i den nya burken,fungerar då alla program från ata disken i min nya burk?.Det här med master och slave,är det något jag måste tänka på då?

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-18 21:56:31 av s062dd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
s062dd skrev:

Jo da,sata disken är systemdisken som är i den nya burken.När väl ata disken är i den nya burken,fungerar då alla program från ata disken i min nya burk?.Det här med master och slave,är det något jag måste tänka på då?

 

Du får dra genvägar till programmen som finns på den disken. Du får inte upp dom i Startmenyn och på skrivbordet, som det var i din andra dator. Om du inte väljer att installera om programmen, förstås.

 

Master och slave.

 

Master är om disken sitter ensam längst ut på IDE-kabeln.

Slave om disken delar IDE-kabel med t ex en DVD-spelare.

 

Slave sitter på mitten på IDE-kabeln.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har öppnat den nya burken nu men ser att det kan bli problem.Sitter helt annan typ av kontakt på cd/dvd läsaren och även på hårddisken.Det är den kortare kontakttypen som finns i min nya burk.I den gammla så är det den långa,platta typen å någon sådan finns inte i min nya burk.Hur gör man nu da när satakontakten ser helt anorlunda ut mot atakontakten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...