Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av en SATA Maxtor


BuddyLove

Rekommendera Poster

Har ett ofantligt stort problem. Är ingen hejare på datorer och skulle behöva hjälp. Köpte en ny hårdisk för några månader sen men fick då inte med någon cd-skiva med drivrutiner.

 

Har nu satt in hårddisken i datorn, och när jag startar den så kommer det upp " hardware failure " mm. Men om jag startar om datorn genom att hålla ctrl + alt + delete. Så funkar det aldeles utmärkt kommer in i Windows och allt är kalas.

 

Men så fort jag stänger av datorn helt och sen sätter på den igen så får jag fortfarande samma fel meddelande. Vad är det som inte fungerar ?

Har bytt batteriet på moderkort till ett nytt dock utan något resultat.

 

Behöver som sagt hjälp, vet inte om det kan vara ev drivrutiner som fattas ? Eller uppdatering av BIOS ?

 

Hjälp mig.

 

Tack på förhand //Kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Behöver som sagt hjälp, vet inte om det kan vara ev drivrutiner som fattas ?

 

SATA-drivers skulle säkert sitta bra här.

 

Går att hämta från hårddisktillverkarens hemsida.

 

Om dessa går att installera i efterhand på en disk som används av systemet är jag osäker på. Du får prova. I allmänhet brukar man installera dessa under installation av Windows. Du trycker då F6 under den blå perioden av installationen. När du blir ombedd sätter du i disketten med drivrutinerna för SATA och installerar dessa.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-16 13:11:42 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan jag hitta drivrutinerna till denna hårddisk, var inne och kollade på maxtors hemsida men vet dock inte beteckningen på den. Vet bara att det är en Maxtor Diamond Plus 17 160 gb.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
BuddyLove skrev:

Vart kan jag hitta drivrutinerna till denna hårddisk, var inne och kollade på maxtors hemsida men vet dock inte beteckningen på den. Vet bara att det är en Maxtor Diamond Plus 17 160 gb.

 

Beteckningen brukar stå på hårddiskens ovansida.

 

Vet inte om Everest Home Edition kan skramla fram det:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-11-16 14:15:22 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte drivrutiner till själva disken som behövs utan drivrutiner till diskcontrollern för SATA-diskar. Om det är en diskcontroller som sitter på moderkortet så bör det finnas på moderkorttillverkarens webbplats (samt följt med moderkortet/datorn) och om det är en diskcontroller som sitter på ett separat kort så på korttillverkarens webbplats (samt följt med kortet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan jag hitta drivrutinerna till denna hårddisk

Du har ingen drivrutin till själva hårddisken utan till SATA - kontrollern som sitter på moderkortet (finns även PCI varianter men alla ny moderkort brukar ha 2-4 SATA portar). Om du behöver installera en drivrutin för kontrollern beror på om XP har stöd för SATA-kontrollen som du har. Om du skulle behöva en ny drivrutin så hittar du den hos moderkortstillverkaren/datortillverkaren.

 

Ups .. du är för snabb för mig Cecilia:)

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

[inlägget ändrat 2006-11-16 14:18:29 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Cecilia har nog rätt om man kollar här:

http://tinyurl.com/7rzrq

 

Jag fick en diskett med till min SATA (Samsung) med drivers.

 

Beteckningen på din disk är nog 6B160M0

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en diskett med till min SATA (Samsung) med drivers.

Visst fick du en diskett med programvara (maxblast) men det var inga SATA drivrutiner på den. Om du läser manualen sid 12 punkt 3 (eller om det var 4) så står det klart och tydligt att man skall installera drivrutinen från moderkorts-/datortillverken och i enlighet med dennes instruktion.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Okidoki, man lär sig något nytt varje dag. :-)

Förstår inte varifrån jag fått det att SATA-drivers brukar följa med hårddisken.

 

Får uppdatera mig nu.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kan nog vara snäll att hänvisa mig vart jag kan ladda ner dessa drivrutiner ? Kollade på asus hemsidan, men som sagt är helt lost vad det gäller datorer.

 

Hårdisken är som sagt en Maxtor Diamond Plus 160 GB

 

Moderkortet: ASUS P4V8X-X

 

Tack på föhand :)

 

//Kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så går det inte att direktlänka. Gå gå till http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us och sök efter P4V8X-X klicka på SATA-raid och sedan XP så hittar du rätt.

 

Men eftersom disken fungerar ibland så tror jag inte att det är det som är problemet. Min gissning är att det är ett moderkortsfel eller fel på nätaggregatet.

 

Om du kallstartar datorn och går direkt in i bios har datorn då hittat disken?

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...