Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför smakar falukorven unken disktrasa när den v


Key

Rekommendera Poster

 

Frysa den ostekt går inte alls.

 

Försökte med att steka den innan jag la den i frysen. Efter två veckor

smakar den som sagt var, unken gammal disktrasa :thumbsdown:

 

 

Mvh Key

 

[inlägget ändrat 2006-11-14 17:50:59 av Key]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Hur gör man för att misslyckas med att frysa falukorv? ;)

 

Allvarligt, det är ju bara att stoppa in den i en påse, försluta och låta den ligga där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frysa den ostekt går inte alls
Alla andra gör det.
Efter två veckor

smakar den som sagt var, unken gammal disktrasa

 

Får jag fråga vad du har för temperatur i din frys? Allt varmare än minus arton skulle förklara dina probs med Världens Bästa Korv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Världens Bästa Korv

Mmmm/arrgh, sitter här med trasig ugn/spis och bara drömmer om den nya så jag kan köra in en snittad falukorv med tonvis av ost och dijonsenap i ugnen.

 

EDIT: Kan garantera att det aldrig blir något kvar att frysa in för min del ;)

[inlägget ändrat 2006-11-14 23:19:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte så. Hur jag än gör smakar den dynga. Har -25° i frysen.

 

Jag skämtar inte faktiskt :)

 

Mvh Key

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Anjuna. Falukorv håller i alla väder. Får nog köpa mindre förpackningar så jag slipper frysa in något.

 

Ps. Isterband visar samma tendens, men inte så mycket.

 

Hoppades att någon hade en förklaring på detta delikata problem:)

 

Kan det vara fettet i korven?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst härsknar fett i frysen också, men det ska ju inte gå på två veckor. Fet mat brukar klara sig i 3 månader innan man märker av något av härskningen, under förutsättning då att den är färsk när man fryser in den och inte har legat i kylskåpet eller framme länge.

 

Konsumentverket rekommenderar en temperatur på -18 utom just på infrysningshyllan: http://www.kopguiden.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_kopguide.asp?lngCategoryId=1463&lngArticleId=3152

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är frysen gammal?

 

Glas och korv brukar vara de första produkterna på att frysen håller på att ge upp. Vet inte varför just dessa produkterna men min föräldrar hade samma med den gamla frysen. Glasen räckte att den låg där en timme, sedan smakade den "disktrasa".

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nenna.

 

Joo. Frysen är ca 15 år och det får man väl beteckna som gammal, men den håller ju temperaturen. Har en termometer i frysen

 

Mvh Key

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia:

 

Infrysningshyllan skriver du. Visste inte ens att det fanns någon sådan, eller är det bara på nyare frysar?

 

Mvh Key

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Infrysningshyllan skriver du. Visste inte ens att det fanns någon sådan, eller är det bara på nyare frysar?

Vi har på den nuvarande i alla fall, det Konsumentverket skrev att det var bra om infrysningen skedde vid -25 så att infrysningen går snabbt.

 

Om frysen är så pass gammal så kan temperaturen tänkas variera ganska mycket och vara högre närmare dörren än längre in. Var finns termometern? Om det är en inbyggd så kanske den inte fungerar så bra längre heller. Hur blir glassen? Glass brukar bli påtagligt mjukare om den förvaras bara några grader över -18.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glassen är normal tycker jag.

 

Angående termometern är det en frystermometer som jag köpt själv.

Och den sitter på dörren, kanske inte ska vara där. Tilläggas kan att jag måste ha termostaten på max.

 

Den kanske som sagt var håller på att ge upp?

 

Mvh Key

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att termometern visar rätt vid 0 grader genom att stoppa den i ett glas med isvatten. Lägg termometern där du brukar ha korven.

 

15 år är väl ungefär vad som räknas som livslängden för en frys.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentverket om frys, hållbarhet och temperatur:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_kopguide.asp?lngArticleID=3156&lngCategoryID=1473

 

Att sänka temperaturen i en frys till lägre än -18 grader vinner du inget på. Vid infrysning är det givetvis bra med en lägre temperatur så att varan fryses in snabbt, därav rekommendationen att använda infryslingshyllan. Den hyllan brukar helt enkelt vara den översta och ligga mellan de rör med kyla i som finns i frysen.

 

En temperatur lägre än -18 grader Celsius äter enbart hål i din plånbok, det förlänger inte hållbarheten på det som fryses in.

 

Och ja - falukorv går alldeles utmärkt att frysa in rå.

 

Enklaste: Plastpåse

Avancerat: Frysfolie + plastpåse

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallo Monshi.

 

Men det kan väl inte vara fel att ha -25.

 

Fryser jag in rå falukorv blir det bara en gegga när jag ska steka den.

Den blir mjuk och sladdrig när jag tinar upp den.

 

Alla säger att det går visst. Måste vara fel på min frys.

 

Fryser jag in t.ex korvbröd och sedan tinar några i micron blir det hårda

kanter. Så ska det väl inte vara där heller.

 

Mvh Key

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående korvbröden så låter det som att du antingen inte förpackar bröden ordentligt i tätslutande plastpåse så att de torkar i frysen eller att du värmer dem för mycket så att de torkar i micron.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte fel att ha -25 grader i frysen, bara onödigt. Gör ingen skada, gör ingen nytta, drar bara mera el än -18 grader.

 

Fryser jag in rå falukorv blir det bara en gegga när jag ska steka den.

Den blir mjuk och sladdrig när jag tinar upp den.

Löses den upp? Undrar vad som sker i din frys.

 

Fryser jag in t.ex korvbröd och sedan tinar några i micron blir det hårda

kanter.

Låter som frostskador. Ej tätslutna påsar och/eller för lång förvaring. Vatten avges även från frusna föremål, de torkar om de utsätts för luften i frysen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan väl inte vara fel att ha -25.

 

Med Monshis argument angående din plånbok + miljö/energiaspekten så är det ju svårt att argumentera för att det är rätt i alla fall.

 

Sen om det är fel eller inte får du väl avgöra själv. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löses den upp? Undrar vad som sker i din frys.

 

Det är vad jag undrar också. Angående korvbröden som jag skrev att det blir hårda kanter när jag tinar dom. Det kvittar om jag tinar dom i rumstemperatur.

Blir samma i.af.

 

Använder frysplastpåsar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt både om min plånbok och miljöaspekten. Men när falukorven började smaka disktrasa höjde jag temperaturen, vilket alltså inte hjälpte.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till fråga ni rubriken, kanske värt att ringa till OSA i Radio Stockholm. De kanske har svar på varför det inte går att frysa in stekt falukorv.

 

Din korv i upplösning, vilken märke på korv är det vi pratar om? Är det lika för alla märken eller är det ett specifikt du har problem med.

 

Korvbröden - de förklaringar vi gett är nog de som gäller; täta påsar och inte mer än kanske sex månader i frysen. Korvbröd har jag aldrig frusit in men väl mycket annat bröd.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...