Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router+router= ???????


wieee

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått tag i en bärbar dator, som jag ska använda trådlöst nätverk på. Jag har innan en Netgear router med inbyggt modem. Jag har kopplat allt rätt till den, från den har jag sen kopplat en kabel till från den sista porten till "WAN" på den nya trådlösa routern.

 

Allting fungerar perfekt, internet, jag kan konfigurera båda routrarna trådlöst osv. Men när jag kommer till delen där jag vill komma åt min stationära dator, för att föra över filer, samt kolla direkt över det trådlösa går det inte.

 

Det fungerar helt normalt mellan datorerna i den första routern, och jag har lagt till de nya nätverks-adresserna i Nortons brandvägg..

 

Jag har dessutom provat att avaktivera norton helt på den stationära..

 

Kan tillägga att jag inte har något seriöst virusprogram på den bärbara (inte för att det hjälper i denna frågan kanske)..

 

Kort sagt måste det vara någon inställning någonstans?

 

Jag har avaktiverat windows-brandväggen på den bärbara också, men utan resultat..

 

Jag körde i förmiddags med en vanlig accespunkt, och då funkade det perfekt, men eftersom den endast var på 11 mbps, och gick därför inte spela film över nätverket har jag fått tag i en med 54 mbps..

 

Till sist så kan jag berätta att om jag pingar den stationära från den bärbara får jag svar direkt, men åt andra håller blir det timeout..

 

Tack på förhand! =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

sätt kablen från modem/router till en LAN port i den trådlösa så blir den som en accesspunkt med...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det lär ju inte hjälpa, eftersom internet och allt ¨sånt redan fungerar?? det är ju någonting som blockerar trafiken från den stationära till den bärbara, vet bara inte vad..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst är det som webbaccess.net skriver! Kopplar du den till en av LAN portarna så lär det fungera. Vill du köra din trådlösa via WAN porten så måste du skapa två olika nät t ex 192.168.0.x och 192.168.1.x eller använda masken för att dela nätet i två genom att t ex sätta masken till 255.255.255.128 dessutom så måste du öppna portar i din trådlösa "router". Jag redan skrivit så många utförliga svar på frågan så jag orkar inte göra det en gång till så prova sökfunktionen.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...