Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användare har blivit "nergraderad" (xp Home)


MH2

Rekommendera Poster

Har fått ett märkligt problem.

Min "standardavändare" i XP home hörde till gruppen administratörer. Helt plötsligt så har den ramlat ut och verkar tillhöra något slags gästgrupp!!! Stenhårda begränsningar, kommer inte ensengång åt sin egen mapp ordentligt.

I Felsäkert läge->Administratör så kan jag ändra mappens rättigheter så att "användarnamn" får fulla rättigheter. Men det är inte speciellt roligt att köra kastrerat.

Det som är riktigt märkligt är att jag inte kan "flytta upp" användaren när jag är inloggad som administratör, den dyker helt enkelt inte upp, vare sig i den vanliga kontrollpanel->användare eller i "control userpasswords2". Hur tusan går det till? Kontot finns ju bevisligen. Jag kan logga in på det och datorn protesterar om jag försöker skapa ett nytt konto med samma namn.

 

Har gett upp och skapat ett nytt konto med högre rättigheter dit jag kopierat över alla filer. Men, vad tusan var det som hände? Så vitt jag kan bedömma finns det inga "fulingar" på daton. Antar att det har med XP-homes begränsningar att göra? Hur tar jag t.ex bort det gamla (dolda) kontot?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du går in i "Datorhantering" under "Prestanda och underhåll" -> Administrationsverktyg i Kontrollpanelen och tittar under "Lokala användare och grupper" -> Användare? Där borde det gå att ändra medlemsskap för Administratör via ett annat konto med admin privilegier

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på fel dator nu men ur minnet.

 

1 Administratör är "rätt", dvs specialkontot Administratör. Det är mitt vanliga användarkonto, som hade administratörsrättigheter, som har blivit kastrerad.

2. Tror inte att XP-home har "Administrationsverktyg-> Lokala användare och grupper -> Användare". Det närmaste man kan komma är nog den kastrerade variant man får upp med Start->kör-> "control userpasswords2 ".

 

Återkommer i kväll när jag kan kolla upp det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näpp. Tack för förslaget, men om jag inte missförstår vad du menar så finns det inte I XP-Home. Misstänker att jag på något mystiskt sätt har hamnat i en av de "mellangrupper" (typ avancerad användare) som finns i XP-Pro och XP home klarar helt enkelt inte av det.

 

Ja, ja. får väl köra min nya användare. Verkar bara ha förlorat inställningar, inga data och det är väl huvudsaken. Senaste backupen på hemdatorn är väl några år gammal vid det här laget , Ahhhhh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...