Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Makron?!


fajerro

Rekommendera Poster

Hej,

Jag behöver hjälp med ett makro (tror jag). Problemet är bara att jag inte är så bra på makron.

 

Problem:

Jag har en lång lista (800rader) med kolumnerna ”ordernr”, ”land” och ”antal”.

 

Jag har ytterligare en lista med kolumnen ”ordernr”.

 

Jag vill att lista nr 2 hämtar informationen ”land” och ”antal” från lista 1 i de fall som ”ordernr” matchar. När informationen är hämtad ska raden som givit information i lista 1 raderas.

 

Vore fantastiskt om någon kunde hjälpa mig med detta! Är det makron jag behöver? Hur ska de se ut?

 

Bästa hälsningar.

F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på funktionen LETARAD()

 

Eller parhästarna PASSA() - INDEX()

 

Finns bra exempel i Excels hjälp och många trådar här där dessa tagits upp. Men undrar du hur du ska göra är det bara att fråga. Säg gärna i vilka celler du har vad bara.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Blad 1:

I cellerna A2-A800 har jag ordernr.

I cellerna B2-B800 har jag land.

I cellerna C2-C800 har jag antal.

 

Blad 2:

I cellerna A2-A650 har jag ordernr.

 

Jag vill ha matchande land och antal i kolumnerna B och C.

 

/F

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över 600 uppslag av värden? Vad är det egentligen du försöker göra? Det är inte någon form av filtrering du egentligen är ute efter?

 

Dessa uppslagsfunktioner är kraftfulla och fungerar bra även i detta fall men är vanligare att använda vid dynamisk uppslagning, dvs när värdet som ska hämtas ändras ofta.

 

Eftersom det är så många celler det handlar om rekommenderar jag paret PASSA-INDEX där PASSA söker upp ordernummret och INDEX hämtar de värden du önskar. Fördelen gentemot LETARAD är att det ganska tidskrävande sökningen bara sker en gång.

 

dvs med PASSA-INDEX blir det:

I B-kolumnen blad 2:

=PASSA(A2;Blad1!$A$1:$A$800;0)

I C-kolumnen:

=INDEX($B2;Blad1!$A1$1:$C$800;2)

Och i D:

=INDEX($B2;Blad1!$A1$1:$C$800;3)

 

Det ovan på rad 2 på bladet. Hämtar exakt match i listan på blad 1. Om två lika ordernummer finns är svaret odefinierat (men vanligen den första träffen)

 

Kolumn B kan du gömma så att den ej syns om du inte vill visa den.

 

Har du engelskt Excel - byt PASSA mot MATCH

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...